2017-ben az Anyegint láthatták először az Operaház színpadán a balettrajongók, az utolsó előadást, a Diótörőt pedig már az Erkel Színházban élvezhetik Szilveszter estéjén. Milyen volt a Magyar Nemzeti Balett 2017-es éve?
Januárban az Anyeginnel indult az év, "hazudtuk az igazat" Solymosi Tamás balettigazgatóval így kiderült, hogy Anyeginre idén is szükség van.
A régi, bevált januári program lesz idén is, Anyegin. Ezt minden évben ellenőrzik Stuttgartból, idejönnek megnézni és nagyon elégedettek, azt mondják, hogy jobb állapotban van a darab, mint hagyták egy évvel korábban. Ez alatt az idő alatt már próbáljuk A kalózt Anna-Marie Holmes-szal, de úgy, hogy közben bemutatjuk Pártay Lilla Anna Karenináját. Majd Manon és Nagy Iván Balettgála.
Ferbuárban bemutatkozott az Opera Caféban a gyönyörű és tehetséges Felméry Lili és rengeteg titkot el is árult magáról.
(...) nagyon sokáig kételkedtem magamban. Miután bekerültem az iskolába, persze élveztem a mindennapokat és igyekeztem jól teljesíteni. Annyiban nagy szerencsém volt, hogy a versenyek révén sokat és sokfelé járhattam külföldön, rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem. Az adottságok természetesen nagyon fontosak, de ez csak egy alap, amelyre tudatosan és folyamatosan építkezni kell. A sors adománya, hogy még végzős koromban eltáncolhattam Júliát. Ez volt a küszöb, amin átlépve bekerülhettem az Operaházba –
mesélte az interjúban.
És a kortárs tánc elhozta a tavaszt: a TáncTrenden idén Bozsik Yvette társulatának darabja és Zachár Loránd koreográfiája volt a menü. Az est harmadik, meglepetés alkotása pedig a Mark James Biocca által koreografált I.F.E.L volt, a Magyar Nemzeti Balett előadásában.
Márciusban indult az Opera évadkampánya, amiből kiderült, hogy minden művész szuperhős, sőt elárulták az évad premierjeit is:
"A Magyar Nemzeti Balett Téma és variációk címmel Balanchine koreográfiát készül bemutatni Csajkovszkij zenéjére, valamint a Café Budapesttel közösen tervezik színpadra állítani Hans von Manen három kortárs kompozícióját. Emellett az évad repertoárjára felújított formában tér vissza A Bahcsiszeráji szökőkút, és újra láthatók lesznek olyan népszerű előadások is, mint a Karamazov testvérek vagy A rosszul őrzött lány."
És megismerkedtünk Hangya Ritával, aki A víg özvegy Hannájaként egyszerre volt dúsgazdag, érzéki és okos nő.
Áprilisban a Magyar Nemzeti Balett társulata bemutatta A kalózt.
Májusban megérkezett a Bartók TáncTriptichon, és kiderült, milyen fából faragták a királyfit. Frenák Pál koreográfiáját csodálhattuk az Operaház színpadán. És megismerhettük Dmitrij Timofeevet.
Júniusban pedig Venekei Marianna első egész estés koreográfiája, A vágy villamosa csábította a táncimádókat az Erkel Színházba. Földi Leát ekkor ismerhette meg a közönség – és a blog olvasói. Kiderült az is, ki az évad legtündöklőbb csillaga.
Júliusban visszatért a Billy Elliot.
Egy kis pihenő után a balettegyüttes szeptemberben turnézni indult: a Kárpát-Haza OperaTúra keretén belül A víg özvegyet mutatták be Erdélyben és a Partiumban. Kiderült, milyen az élet a színfalak mögött.
Októberben Hans van Manen Budapestre látogatott, mi Aradi Máriával is beszélgettünk a három darabról, amit az együttes a MÜPÁ-ban mutatott be. Az új Balanchine-darabról, a Téma és variációkról pedig a betanító balettmestert, Dózsa Imrét kérdeztük. Mert a modern néha tényleg beleszeret a klasszikusba.
Novemberben kiderült, hogyan gondolkozik a táncról és saját életéről a fiatal tehetség, Balázsi Gergő Ármin.
Decemberben pedig megérkezett a várva várt Diótörő – ezúttal más díszletben. A régi-új előadás titkait is kikutattuk. Rónai András pedig elárulta nekünk, miért jött haza külföldről, hogy a Magyar Nemzeti Balett tagja legyen.
Azaz 2017-ben
a Magyar Nemzeti Balett négy hazai és egy ősbemutatóval várta a nézőket. Venekei Marianna és Dés László együttműködéséből született meg júniusban az együttes számára a Tennessee Williams drámáját feldolgozó A vágy villamosa, a világhírű kanadai koreográfus, Anna-Marie Holmes pedig Solymosi Tamással közösen állította színpadra A kalóz című balettet, amit először láthatott a magyar közönség. A LOL-est keretében ugyancsak debütált Magyarországon az elismert holland koreográfus, Hans van Manen Trois Gnossiennes és Black Cake című darabja, míg Balanchine Téma és variációk című alkotását a Klasszik 47°N19°E című műsorban láthatta először a hazai közönség. Bartók Béla A fából faragott királyfi című táncjátékának centenáriuma alkalmából egy különleges együttműködés részeként Frenák Pál saját együttese és a Magyar Nemzeti Balett táncosainak részvételével hozott létre új produkciót.
Ez alapján van miért várnunk az új esztendőt is.