Már csak néhányszor látható A kalóz az Operaház színpadán. A világhírű koreográfus, Anna-Marie Holmes darabját április 21-én mutatta be a Magyar Nemzeti Balett, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében. De miért is izgalmas A kalóz?

Kép forrása: Opera

 

Mert tényleg romantikus, tele valódi hősökkel

A kalóz története ugyanis az angol romantikus költőnemzedék egyik legnagyobb alakjának, Lord George Gordon Byronnak egyik - The Corsair című - költeményéből származik. A vers egy kalózkapitány és a rabszolgalány kalandos szerelméről szól. Ami igazán romantikus, hiszen a romantika korában Anglia és Európa más országaiban is nagyon fontos szerepet töltöttek be a társadalomból kiszorult vagy kirekesztett, majd idealizált figurák, például a betyárok, a fegyencek, a haramiák, az útonállók. A kalóz is egyfajta romantikus ideált testesített meg.

Fotó: Csibi Szilvia, Nagy Attila, Pályi Zsófia

Szóval ez a kiindulópont, adott a periférián élő hős

Amivel nem lehet megbukni. Így sokan fel is dolgozták: a vers már saját korában népszerű irodalmi alkotásnak számított,  jó alapot szolgáltatott zenés színpadi művek librettóihoz is. Vincenzo Bellini 1827-ben, Giuseppe Verdi 1848-ban írt operát A kalóz címmel, 1831-ben Berlioz ezzel az elnevezéssel nyitányt komponált, 1856-ban pedig a Giselle alkotója, Adolphe Adam készített balettet Le Corsaire, A kalóz címmel, amelyet a párizsi Operában állítottak színpadra, Joseph Mazilier koreográfiájával.

Fotó: Csibi Szilvia, Nagy Attila, Pályi Zsófia

És akkor jött a híres Petipa

Két évvel később, 1867-ben a művet Szentpéterváron is bemutatták. A produkcióban Marius Petipa az orosz balett-klassszika megteremtője és egyeduralkodó fejedelme kétféle minőségben is részt vett: asszisztensként a koreográfia átdolgozásában, illetve táncosként Conrad megformálásában. De Petipa sem lehetett teljesen elégedett: még négy alkalommal alkotta újra elképzelését (1863, 1868, 1885, 1899), majd az évek során több mester is átdolgozta a darabot, köztük Konsztantyin Szergejev is, a Kirov Balett együttesének művészeti igazgatója és vezető koreográfusa. Amivel nem is terhelnénk az olvasót, ha nem éppen ez volna a hazai bemutatónak a nagytestvére.

Fotó: Csibi Szilvia, Nagy Attila, Pályi Zsófia

Merthogy felesége

Natalija Dugyinszkaja támogatásával 1997-ben Anna-Marie Holmes színpadra állíthatta a balettet Bostonban, amit később az American Ballet Theatre is műsorára tűzött.

„Az, hogy végül bejártuk vele az egész világot, nem az én döntésem volt: A kalóz egyszerűen elkezdte élni a saját életét”  -

nyilatkozta a kanadai születésű művésznő.

„Ez egy nagyon nehéz balett. Ráadásul a technika tökéletes elsajátításán túl színészi képességeket is elvár a táncosoktól”

Fotó: Emmer László

Egy Emmy-díj

2013-ban az English National Ballet-nél, majd az American Ballet Theatre-nél, Uruguayban, a Julio Bocca Társulatnál és Buenos Airesben is a Teatro Colónban is színpadra vitte a művet, a Public Broadcasting Service pedig Emmy-díjjal jutalmazta A kalóz Holmes-féle verzióját.

Egyébként és nem mellesleg

A kanadai születésű Anna-Marie Holmes volt az első észak-amerikai balettművész, akit a Kirov Balett oroszországi fellépésekre hívott. Színpadra lépett többek között a Londoni Fesztivál Balett, a Royal Scottish Ballet, a berlini Staatsoper, a Holland Nemzeti Balett, a Les Grands Ballets Canadiens, a Chicago International Ballet, a Ruth Page Ballet, a Royal Winnipeg Ballet és más társulatok előadásaiban.

Olyan koreográfusok készítettek neki darabokat, mint Brian MacDonald, Agnes de Mile, Ruth Page, Juan Corelli vagy Peter Darrell. Holmes később Portugáliában megalapította a Costa do Sol Nemzetközi Táncakadémiát, amelynek egyik művészeti vezetője is volt. 

1985-ben csatlakozott a Boston Ballet társulatához, aminek 1997-ben művészeti vezetője lett, emellett a Boston Ballet Center for Dance Education dékánjává is kinevezték. 1990-1994 között a jacksoni School of International Ballet Competition művészeti vezetője volt, 1997-ben megkapta a Dance Magazine díját a műfajért végzett különleges és hosszan tartó tevékenységéért, és ő volt az első, akit a North Carolina School of the Arts a Rudolf Nureyev professzúrával tüntetett ki.

És egy egészen lebilincselő trailer

Most pedig Budapesten csábít A kalóz

Egészen április 30-ig. A féri főszerepekben két balettcsillag is feltűnik: Conradot, a kalózkapitányt Leblanc Gergely a 2016/17-es, valamint Oláh Zoltán a 2012/13 és 2014/15-ös évad Étoile-ja formálja meg, de látható Radziush Mikalai címzetes magántáncos is.

Medora, a rabszolgalány szerepében Cheprasova Elizaveta, Tanykpayeva Aliya és Kim Minjung látható. A karmesteri dobogón Déri András és Valerij Ovszjanyikov áll majd, a díszlet Rózsa István, a jelmez pedig Rományi Nóra tervei alapján készült.