Help Sales ÁSZF

Ma van a tánc világnapja! A Müpa is ünnepel: fotóválogatással köszönti a táncművészeket és a táncszerető nézőket. Sőt, a Müpa Home-on keresztül egy premier is jut mára, Vincze Balázs Faust, az elkárhozott című koreográfiája.

Müpa a tánc világnapja

Fotó: Körtvélyesi László

kommentek: 0

Tovább olvasom

A Recirquel az idei téli szezonban visszatért a Müpa előtti óriási cirkuszi sátorba, az év végi ünnepek hangulatát idéző Kristály című produkciójával. Még mindig kérdés, hogy sikerül-e felmelegíteni a jégbe zárt szíveket így év végén.

ajánló müpa recirquel

Kép: Müpa/ Recirquel

kommentek: 0

Tovább olvasom

Zágráb, Budapest, New York és persze az "Operát az Operából!" címet viselő turné, ami a vidéki városokba viszi el az operaházi társulatot - ismét sűrű a szezonkezdés a Magyar Nemzeti Balettben. Solymosi Tamás balettigazgatót kérdeztük premierről, változásokról és tervekről.

Fotó innen.

kommentek: 0

Tovább olvasom

Érzékenység és finomság, könnyedség és lágyság, harmónia és erő - a Magyar Nemzeti Balett új kortárs estje a női minőség sokféleségét, kifürkészhetetlenségét és gyönyörűségét állítja a középpontba. Lányokat, akik csodálatos nők és tökéletes balerinák egyszerre. A GIF (Girls in Focus) szeptember 12-én szerdán látható először a MÜPÁ-ban.

GIF girls in focus MÜPA Magyar Nemzeti Balett

Fotó: Csibi Szilvia, Herman Péter

kommentek: 0

Tovább olvasom

A görög mitológia legendás poétája és dalnoka volt Orfeusz, aki az élő és élettelen világot is elbűvölte muzsikájával. Még a kövek is mosolyra fakadtak daljátékára. Orfeusz túl szép volt, hogy boldog legyen: imádott felesége, Euridiké belehalt egy kígyómarásba. Ekkor a görög fájdalmában alászállt az Alvilágba, azért, hogy visszacsenje kedvesét az élők közé. Zenéje megigézte a Sötét szellemeit is, és az Alvilág ura elengedte Eurüdikét azzal a feltétellel, hogy felfelé vezető útjukon Orfeusz mögött halad, aki eközben nem néz vissza.

A férfi azonban megfeledkezett a szabályról és az utolsó pillanatban hátranézett. Aggódott? Bizonytalan volt? Hádészban nem bízott vagy Euridikében? A választ már a művészet adja meg, a mítosz kegyetlen, Orfeusz örökre elveszítette szerelmét. Túlcsorduló bánatában bevetette magát Thrákia hegyei közé, ahol a helyi asszonyok szenvedélyes dühükben, hogy rájuk sem hederít, széttépték. Holttestének darabjait a Múzsák temették el. A legenda szerint Orfeusz hangszere volt a vlág első lantja, Hermész készítette - egy teknősből. A teknő lett a teste, juhbél a húrja. Hermész a lantot először bátyjának, Apollónak adta, aki fiának, Orfeusznak ajándékozta.

Orfeusz történetének számtalan feldolgozása él, van, aki a múlhatatlan szerelem témáját, van, aki a pokoljárás rettegését helyezi a középpontba. Stravinsky utóbbiak közé tartozik, az ő - Balanchine koreográfiájával bemutatott - története már a szeretett nő utáni hajszával kezdődik. Az eredeti Stravinsky-balett nagyon ritka a magyar színpadokon, most is egy erősen átírt, modern változatát mutatják be a szegediek a MÜPA-ban. Balanchine balettjét egyébként több mint hatvan éve, 1948 áprilisában mutatták be New Yorkban, s ez volt a New York City Balett első premierje - amit aztán a nagy görög mester, a huszadik század egyik legismertebb koreográfusa haláláig vezetett.

A Stravinsky-témát szerda este Bartók Béla egyik legismertebb műve, A fából faragott királyfi követi majd. A Balázs Béla szövegére írt táncjáték már A kékszakállú herceg vára után született néhány évvel, 1917-ben mutatták be - komoly küzdelmek árán. A királyfi helyett a királyfi faragta bábba beleszerelmesedő királylány történetét ugyanis senki nem akarta levezényelni, sőt a koreográfiát is maguk a táncosok írták. Persze hatalmas siker lett, s ez már elegendő volt az opera kultúrolitikáját vezetőknek, hogy ráengedjenek egy koreográfust is. 

Míg az első "hivatalos" próbálkozás, Jan Cieplinski lengyel balettmester darabja elbukott - extremizmusa szintén megviselte a közízlést -, az 1939-es Harangozó-koreográfia már mindent vitt. harangozó Gyula aztán húsz évvel később felújította, Bartók halálának huszonötödik évfordulóján mutatták be ismét, s ezt megkedvelve, Seregi László is színpadra vitte a mesét. Most pedig Juronics Tamás változatát mutatja be ismét a MÜPA színpadán a Szegedi Kortárs Balett társulata.



kommentek: 0

Tovább olvasom
«
12

HTML