Egy sikerdarab és két bemutató, avagy egy mese, három kísérletező táncetűd és egy eltéveszthetetlen Artus-nyelven íródott emberkereső - ez vár a hétvégén a fővárosi táncnéző közönségre a MU Színházban, a Trafóban és a Nemzeti Táncszínházban.
Egy sikerdarab és két bemutató, avagy egy mese, három kísérletező táncetűd és egy eltéveszthetetlen Artus-nyelven íródott emberkereső - ez vár a hétvégén a fővárosi táncnéző közönségre a MU Színházban, a Trafóban és a Nemzeti Táncszínházban.
Mi köze van egymáshoz két embernek? Mi köze lehet? Mi közöd lehet magadhoz? Feledi János Physpacom című darabjában a kapcsolat nélküli kapcsolatok etüdjei elevenednek meg. Már ha a közelség nélkül létezik megelevenedés.
forrás:tancelet.hu
Tulajdonképpen érthetetlen, miért nem jutott még eszébe senkinek az, ami Fodor Zoltánnak, hogy táncjátékra írja Fekete István regényét, a rókák szabad népének történetét. Az Inversedance Vukja a Müpában ugyanis mindent tud, amit egy táncjátéknak tudnia kell. Kedves, magával ragadó, humoros és persze finoman katarktikus, ugyanakkor szerencsésen egyszerű is.
Az írek életében nem a négylevelű lóhere hozta az égből a szerencsét, hanem a pórias, bárkinek kezébe akadó háromlevelű - bár Patrik tanításai előtt nem tudták, hogy magát a szentháromságot tartják kezükben. Március 17-én Írország védőszentjének, Szent Patriknak napján még a Google is sztepptáncot járó, népviseletbe bújtatott, rajzba hímzett írekkel ünnepel.
Mert Szent Patrik napját nem csak az írek ülik meg, hanem az amerikai írek, a kanadai írek, az argentin írek, a Japánban élők, az oroszországiak - tehát az íreken keresztül az egész világ. A budapestiek is. Sőt ezt a napot, március 17-ét már a kilencedik század óta számon tartja minden ír közösség. A 16. század óta az egyház napját is ilyenkor ülik, hiszen ő volt, aki az íreket a katolikus hitre térítette. A szent életéről szokatlanul sokat tudunk. Például azt, hogy a római Britanniában született, Banna Venta Berniae közelében. Azt mondjuk nem, hogy pontosan mikor, de azt igen, hogy 16 éves korában elrabolták és Írországba adták el rabszolgának. Apja diakónus volt, nagyapja pap. A legenda szerint Patrik huszonkét éves korában hangot hallott, ami megsúgta neki, hogy hamarosan szökhet, s azt is, mikor a szabadító hajó indulásra készen várta. Visszatért a családjához és papnak tanult. Majd 432-ben (saját Confessio-ja szerint) vissza kellett térnie a szigetre, hogy megkeresztelje a politeista vallású, megzabolázhatatlan népséget. Harminc évet dolgozott fáradhatatlanul, magyarázta és tanította az új vallást - lóherével a szentháromságot -, kézen fogta és bevezette Írországot az európai államok sorába.
Napját fékevesztett örömben és Guinnessben úszva, fel s alá masírozva, talpig ír folklórban szteppelve töltik a világ írjei. Akiknek táncát az elnyomás, népvándorlás és az emigráci alakította mai formájára.
A druidák nap és hold előtt tisztelgő körtáncát az anglo-normann hódítás után érkező normann néptáncok írták át a 12. században. Egymás mellett élt tovább a vidék és a betelepültek tánca, mígnem a 16 században le is jegyezték a három fő táncstílust: az ír "Hey"- t, a hosszú táncot (Rinnce Fada) és a "Trenchmore"-t. A legelső említés az ír táncról egy 1569-ben, I. Erzsébet királynőhöz írt levélben lelhető fel: "Nagyon gyönyörű, szépen öltözött, első osztályú táncosok" - írta a feljegyzést készítő a Galway-i ír 'jig'-et táncoló lányokról. Ami tetszett a királynőnek, azt azonnal el is tanulták a lelkes alattvalók, így az ír tánc lassanként felbukkant a brit királyi udvar báljain is.
A tradícionális ír táncoknak - amelyeket ma is tanulhatunk - két halmaza van, ráadásul mindkettő cipő-alapú. A "soft shoe"-ban és a "hard shoe"-ban járt táncok. Az elsőben tanulhatunk reel-t, light vagy single jig-et és a legelegánsabbat a slip jiget. Utóbbit általában inkább nők lejtik, a zenében is szokatlan, 9/8-os ütemben. Azért találták ki, hogy a nőknek is legyen valami táncuk, ne csak a férfiak duhajkodjanak a hajópadlós kocsmákban. A slip jiget táncolja Jean Butler és a Riverdance szólistái.
A "hard shoe"- táncok között tartják számon a treble jig-et, a hornpipe-ot, a treble reelt és a set dance-t. Összefoglalva, mindazt, amit egy szokásos Lord of the Dance estén láthatunk. Szent Patrik napjára set dance dukál, ami 32 különböző, hagyományos dallamra járt tánc. Persze Michael Flatley mindet vágja.
Hacsak a hétvégi cudar hideg el nem űzi, a március 15-i ünnepen nem maradunk modern tánc nélkül. Már az, akinek van kedve kipróbálni, mi is az az orkesztrika.
A mozdulatművészet, azaz az orkesztrika már csak azért is izgalmas épp ezen a napon, mert kifejezetten hazai "találmány". Szülőanyja, Dienes Valéria, aki Párizsban megfertőzött az intuíciók erejét hangsúlyozó bergsoni filozófia, hazatérte után új útra terelte a magyar táncművészetet. Belehabarodott Duncanbe és kitalálta az új táncpedagógiai rendszert, az orkesztrikát. Az elmúlt száz évben ezerféle irányban nyílt ki a hazai táncművészet, de Dienes módszere tovább él - a Magyar Mozdulatművészeti Társulat gondozásában.
A társulat Még 1 Mozdulatszínháznéven alakult meg 1995-ben a "klasszikus" magyar modern tánc megőrzésére. Gondolkodásuk és filozófiájuk egyszerre klasszikus és tradícionális, egyszerre progresszív és modern. Így is tanítanak: tanárról tanítványra száll a módszer és a tudás. Nincs közvetítő, nincs tömegképzés.
fotó:Frank Yvette
Az M1szárnyai alatt aztán felnőtt egy különleges és szokatlan képződmény, a mozdulatkórus. A Fenyves Márk vezette csoport az ókori görög sorstragédiák hangulatát idézi - miközben a hazai orkesztrikában kialakított hagyományokat követi. Mert - bár mára kikopott - a Dienes-iskola alapvetően tánckórus-koreográfiákra épült.
A hétvégi tanulós-nézelődős táncszínházi program a nemzeti lobogó köré épül: lesz minden órában bemutató a kertben, tánctanítás az előcsarnokban, két kiállítás és be lehet sasszézni a kulisszák mögé is. A Képes zászlók elregélik, mi a szabadság, a jazzfotók pedig megmutatják, hogy is kell azt csinálni. Aki tánccal márciustizenötödikézne, masírozhat a Várba.