Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Örökké fiatalon

Mi a hosszú és boldog élet titka? Hogyan maradhatunk fizikailag és szellemileg is frissek akár egy évszázadon keresztül? A 106 éves amerikai asszony, Virginia McLaurin gondolkodás és feszengés nélkül táncra perdült örömében, mikor találkozott az Obama-házaspárral. Mi a táncosok tuti tippje?

Dancer: Sally Rousse; Photographer: Erik SaulitisDancers Photos

kommentek: 0

Tovább olvasom

Titokzatos Mata Hari

Egzotikus táncosnő, rejtélyes kémnő, aki rabszolgájává tette a párizsi éjszaka minden férfiúját, aki többszáz embert tett el láb alól a legenda szerint - Mata Hari élete most balettba írva elevenedik meg az amszterdami Holland Nemzeti Balett előadásában. Sztriptíz, erotika, gyilkosság, balett - fantasztikus összeállítás.

Anna Tsygankova Margaretha Zelle MacLeodként. Fotó: Petrovsky & Ramone

kommentek: 0

Tovább olvasom

Egyszerre hátborzongató, egyszerre izgalmas, rádhozza a frászt, de mégis annyira emberi-fizikai: twerking, charleston és daggering. A táncstílusok, amikkel még a hatóságoknak is meggyűlik a baja. Mississippiben betiltották, New Orleansban imádják. 

Fotón:Ballet versus Twerk in National Theatre Brno

Nem viselhetsz tangát, el kell takarnod a feneked harmadát, nem mindegy persze, melyik harmadát, és nem imitálhatsz szexuális aktust tánc közben - Mississippi törvényei ezt írják elő egy nyilvános szórakozóhely számára, így a híres-hírhedt twerk táncos, Big Freedia nem is léphetett fel az államban. Hol kezdődik és hol fejeződik be a művészet, a művészi szabadság? A balett és a twerk elfér egy színpadon? Nyilván minden a kivitelezésen múlik.

Szóval mi is az a twerk?

Azaz - kevésbé homályosan megfogalmazva - a seggrázás?

Minden twerk seggrázás, de nem minden seggrázás twerk - ezt a szabályt nyugodtan felállíthatjuk. Ha profin twerkelsz, akkor megtanulsz a fenekeddel tapsolni, földön fekve és háton is rázni. Vagy gyertyában. Íme egy tökéletes oktatóvideó:

Twerk, baby!

Mintha Afrikába mennél egy ismeretlen törzs termékenységi táncát megtanulni, ugye? Ugandában, Nigériában és Elefántcsontparton megtalálod a forrást, legalábbis a twerking kistestvérét, de ha egy jamaicai éjszakába keveredsz, ott is elsajátíthatod az alapokat. A twerking kihívás és művészet, ha valaki igazán szépen csinálja - és nem mellesleg komoly izommunka is.

Ahhoz, hogy a profi seggrázás újkori történetében igazán mélyen elmerüljünk, érdemes New Orleansba utaznunk néhány percre. Merthogy innen indult el a bounce, a felelgetős énekre-rapre épülő hiphop-stílus. A zenétől elválaszthatatlan volt a tánc, a rázás. Twerk, baby! - hangzik el itt, DJ Jubilee Do The Jubilee All című számában. De érdemes átugrani Miamiba is, mert itt meg a Miami bass nevű stílus védjegye lett a twerk, csak itt booty bassnek hívják. És gondoltad volna, hogy már majd harminc éve küzd a jog a twerkkel?

A 2 Live Crew világszerte arról vált ismertté, hogy az As Nasty As They Wanna Be című lemezüket obszcén szövegeik miatt be akarták tiltani az amerikai hatóságok - de végül a legfelsőbb bíróságon védték meg szólászszíbadsághoz való jogukat. Twerkeltek, de nem így hívták, hanem  "pussy popping"- nak, mert nem hátulról, inkább elölről közelítették meg a jelenséget.

Bárhogy is nevezzük, a twerking délről hódította meg az USÁ-t, míg eljutott Beyoncé-hoz, aki szétszórta a glóbusz két féltekén. 

Check On It

Beyoncé 2006-ban ugyanis a Rózsaszín párduc filmzenéjéhez készült, Check On It című számban bemutatja, hogyan kell ezt csinálni. Ettől a perctől pedig a twerk-kultusz elérte az egész nyugati világot, tekintsük művészetnek vagy szexuális felhívásnak.

A daggering viharához képest a twerking csak egy lágy nyáresti szellő. Ebben ugyanis teljesen nyíltan szexuális aktust imitálnak a táncosok. Ahogy már fent írtuk, a stílus Jamaicából származik, ahol viszont korlátok nélkül terjesztik a kifejezetten erre a nyers szexualitásra épülő zenét is. Arról nem is beszélve, hogy a heves szombat éjszakák sérült férfiúival van tele a kórház . Mert ami nem hajlik, az általában törik.

És a charleston 

A maga idejében a charlestonnal ugyanolyan cudarul bánt el a magasművészet és a hatóságok, mint most a twerkinggel. Szabadszellemű, független, meztelen lábú nők ropták free jazzre - gondoljunk bele, milyen veszélyt jelentett ez társadalomra nézve a kor normáihz képest! Nők, akik vállalják, sőt élvezik saját szexualitásukat! Iszonyú, mi több, büntetendő. 

Charleston-táncosok, cca 1926. Photograph: General Photographic Agency/Getty Images

A londoni táncterem jólnevelt hölgyei vulgárisnak tartották, sőt ki is tiltották a charleston-t a szórakozóhelyekről, olyannyira, hogy a hatóságok a bostoni Pickwick Klubban történt egyik balesetet a charlestont táncolók számlájára írták. (Összeomlott a klub épülete, ötven ember meghalt.) Az 1930-as években ez volt a veszélyes tánc. Most a twerking és a daggering.

kommentek: 3

Tovább olvasom

2016 a tánc éve lesz!

Legalább(is) Németországban. Végre elismerik, milyen fontos szerepet tölt be a tánc egy társadalom életében, végre lehet arról beszélni, mennyire erősen hat a táncművészet az emberek együttélésére, mennyire fontos mind érzelmileg, mind kulturálisan - ezekkel a gondolatokkal nyitották meg az egy éven át tartó táncünnepet Berlinben. Dance now! - ez lesz a legfontosabb üzenet.

Goldfischvariationen, Theater Plauen-Zwickau/ Foto: Peter Awtukowitsch

kommentek: 0

Tovább olvasom

Ötmillió néző látta Londonban, tizenegy világszerte - Elton John és Lee Hall darabja, a Billy Elliot  - a Musical itthon is a legismertebb hazai sztárokkal csábítja a közönséget az Erkel Színházba. Bemutató július 29-én.

Fotók: Pályi Zsófia

Stohl András, Csákányi Eszter, Gallusz Nikolett, Németh Kristóf - csak néhány név azok közül, akikkel a Billy Elliot címszerepeiben találkozhatunk idén nyáron. A gyerekszínészek kiválasztása és felkészítése már 2015 márciusában elkezdődött, a próbák és betanítások tehát közel egy éve zajlanak. A felnőtt-casting csak néhány hónapot vett igénybe, de a zsűri itt sem volt könnyű helyzetben, egy szerepre 8-10 színészt hívtak be, de legfeljebb hárman maradhattak.

Fotó: Hűvösvölgyi Ildikó, Bencze Ilona és Csákányi Eszter

A Magyar Állami Operaház tavaly év elején jelentette be, hogy repertoárjára veszi Lee Hall és a Grammy-díjas Elton John darabját, akkor írtunk is erről.

Az eredeti musical a három Oscar-díjra is jelölt Billy Elliot című film történetére épül, amely egy szegény sorba született tehetséges kisfiúról szól, akinek családja hallani sem akar arról, hogy egy általuk ismeretlen terepre, a balettszínpadra lépjen. Nehéz helyzet: a bányászvidék társadalmának elvárása egészen más egy férfitól, ott bokszolni kell, nem spicc cipőben ugrálni. De Billy tehetsége mindenkit lenyűgöz, így a sokféle konfliktusból egy szép ívű karrier születik. A feladat éppen ez: ebben a néhány órában meg kell győzni a nézőt arról, hogy Billy a napnál tehetségesebb. Ami vásznon azért könnyebb feladat mint színpadon.

Sok kis Billy

Ezért a címszerep tényleg rendkívüli nehézségű: a gyerekszereplőtől azonos prózai, énekesi és táncosi kvalitásokat kíván, ezen belül pedig ugyanolyan felkészültséggel kell például szteppelni, mint balettozni. Az első hazai gyerekszereplő-válogatás 2015. március 7-én kezdődött és négy napon át tartott. A válogatásra az ország minden pontjáról, sőt határon túlról is érkeztek jelentkezők, első körben hozzávetőleg száz fő, majd májusban még ötven 9-12 éves kisdiák, de volt hétéves jelentkező is. A menetrend pedig hónapról hónapra - alkalmazkodva a srácok tanulási folyamataihoz - változott.

A zsűriben ott ült  Szirtes Tamás rendezőn kívül Solymosi Tamás, a Magyar Nemzeti Balett igazgatója, Toldy Mária énektanár, Tihanyi Ákos koreográfus, valamint Köteles Géza és Silló István, a darab karmesterei. A jelentkezőknek mindent meg kellett mutatniuk: énekeltek, táncoltak, jeleneteket adtak elő. Míg szülők a folyosón rágták a körmüket.

A tíz kiválasztott.

Azok, akik az első rostán túljutottak, a másodikra már hónapokig tartó tréning után tértek vissza a zsűri elé. Januárban végre megszületett a végleges döntés, de ekkor tól voltak egy intenzív, féléves képzésen. Csak a táncra elképesztően sokat tréningezték őket: tavaly május óta a hét minden napján modern tánc, klasszikus balett, sztepp, street dance, akrobatika, improvizáció, valamint musical órákat és külön tréninget tartottak nekik. 

A mindent eldöntő vizsga február 10-én zajlott. Tíz fiú állt versenyben a két főszerepre (Billy és Michael). A zsűri pedig kibővült – az első casting bírái mellett részt vett benne a Magyar Táncművészeti Főiskola rektora, Szakály György, Sárközi Gyula, a Madách Musical Tánciskola vezetője, Barna Mónika az MTF főiskolai docense, Csillag Pál balettmester is. Ők pedig arra jutottak, hogy a gyerekek a másfél év alatt hatalmasat fejlődtek, így nem egy, hanem hét Billyt és öt Michaelt választottak úgy, hogy a gyerekek keresztben is tanulhatják a főszerepeket. Billy szerepére kiválasztották Borka Dávidot, Kamarás Zalánt, Lukács Olivért, McAllister Johnt, Pál Dánielt, Vizlendvai Áront, Tóth Bercelt. Michael lesz Gáspár Sámuel, Hrebenár András, Kökény Hámori Kamill, Pál Dániel és Tóth Bercel.

Hazai sztárok énekelnek és táncolnak

A felnőtt szerepekért meghívásos castingra érkeztek az ország legismertebb művészei, egy-egy karakterre nyolc-tíz színészt invitáltak az alkotók. Szirtes Tamás rendező elmondta, hogy azért esetükben annyival könnyebb volt a választás, mert, "amíg a kiskamaszok évről évre nagyarányú változáson mennek keresztül, a színészek a saját maguk által képviselt és széles körben ismert kimagasló színvonallal járulnak majd hozzá az előadássorozat sikeréhez ". 

Fotón: Tihanyi Ákos koreográfus, Németh Kristóf színész és Köteles Géza karmester

A Billy Elliot azért fontos, mert "reményt ad és segít élni, és ez a művészet feladata" - Szirtes Tamás azt ígérte, hogy a budapesti produkció egészen más lesz, mint a londoni. "Minden pillanata más lesz, de természetesen ugyanolyan jó." 

De mi köze az Operának a musicalhez?

Ókovács Szilveszter, az Opera főigazgatója szerint az Opera ezzel a választással küldetést teljesít: "cél, hogy a legújabb generáció érdeklődése felébredjen a tánc, azon belül is a klasszikus balett iránt, ami kulcskérdés a tekintetben, hogy másfél évtized múlva is kerüljenek hazai művészek a Magyar Nemzeti Balett tagjainak sorába. Billy Elliot magával ragadó története a musical műfaján keresztül nemcsak bepillantást enged a balett világába, de a nézőhöz közel is viszi azt."

Fotón: Szirtes Tamás rendező, Ókovács Szilveszter főigazgató és Solymosi Tamás balettigazgató

Billy és a díjak

A Billiy Elliot – a Musical a bemutató évében 4 kategóriában is elnyerte az Olivier-díjat, amely a legrangosabb brit színházi elismerés, Amerikában pedig tíz kategóriában lett Tony-díjas Broadway-produkció. Az Opera vezetése nyilván abban bízik, hogy a musical népszerűsége itthon ugyanúgy szárnyal majd, mint Angliában és Amerikában.

A hazai változatot rendező Szirtes Tamás Kossuth- és Jászai-díjas művész több mint száz darabot vitt színre pályafutása során, köztük számos musicalt, például a Jézus Krisztus Szupersztárt és a Mary Poppinst is. 

A fiú, aki boksz helyett a balettet választja

A musical a 11 éves Billy Elliot története, aki egy bokszedzésen megpillantja a terem másik sarkában folyó balettórát. A mozdulatok varázsa megbabonázza és balettcipőre váltja bokszkesztyűit, hogy titkon besurranhasson Mrs. Wilkinson óráira, aki jó szemmel felismeri Billy tehetségét.

Eközben apja és bátyja, Tony, akik mindketten részt vesznek a bányászsztrájkban, csak nagy nehézségek árán tudnak kenyeret tenni a család asztalára. Keserűségük gátja akkor szakad át, amikor rájönnek, hogy a bokszedzésekre szánt pénzt Billy kevésbé férfias elfoglaltságra pazarolja. Mrs. Wilkinson azonban rábeszéli Billyt, hogy – ingyen – magánórákon taníthassa, és felvételire küldi a balettiskolába. Amikor eljön a nagy nap, Billy – Tony összetűzése miatt a rendőrséggel – elszalasztja a felvételit. Mrs. Wilkinson a maga kezébe akarja venni a dolgok irányítását, megkísérli elmagyarázni Billy apjának, milyen nagy esélyt szalaszt el a fia, de a dühöngő Tony elzavarja a tanárnőt.

Billy a meg nem értettség feletti elkeseredését egy táncban beszéli el Michaelnek, produkciójának azonban véletlenül édesapja is szemtanúja lesz, akinek a földbe gyökerezik a lába fia teljesítményének láttán. Beleegyezik, hogy Billy még egy esélyt kapjon a londoni felvételin. Bányásztársainak segítségével apa és fia útra kelhetnek, hogy a fővárosban próbáljanak szerencsét.

kommentek: 0

Tovább olvasom

HTML