Négymilliónál is több letöltést élt meg a neten az a jógavideó (vírusvideó, de hogy hangozna mégis így: jógavírusvideó), aminek kockáin Briohny Smyth mutatja be reggeli gyakorlásának elemeit. Pusztán a jógát figyelve inkább egy életmód-blog témája lehetne Briohny és az ő ashtangája, viszont ennél sokkal jobb ez a néhány perc: megmutatja a mozgás táncszerű folyamatosságának esztétikáját  - és még inkább, erotikáját.

 A jógáról sokan sokfélét gondolnak: csak ülsz és zsibbadt lábbal figyeled a köldököd (ilyen is van), hogy majd jó lesz, mert nyújtanom kell az izmaim (erre is jó, nyilván), hogy unalmas (csak ha magadat untatod), hogy azoknak jó, akiknek nincs különösebben jó fizikumuk és nem bírják a downhillt. Na, utóbbi két megállapítás nem valid.  Azt viszont sokan értik, hogy a jóga mindent megváltoztat. Másképp alakítod az életed, ha elkezdesz komolyan gyakorolni. Viszont meg kell találnod a hozzád legközelebb álló stílust, hogy tényleg élvezetet nyújtson. Ahogy a táncban is - a jóga nagyon személyes, testre szabott mozgás.

Hangulatban és fókuszban a meditatív táncokat idézi, a befelé figyelést, a belülről induló mozdulatokat ösztönzi - ahogy a táncban a kortárs technikák, mint például a Graham. Emeli a test tudatossági szintjét, s a tudatosságon keresztül kiegyensúlyzottabbá, relaxáltabbá tesz. Az ok ugyanaz, mint más táncban: amikor megismered a teljesítőképességed határait, már pontosan tudod, mikor mész a közelébe ennek a határnak, s milyen módszerekkel fogod tágítani azt. Nem erőlködsz, nem vagy konok, sem felelőtlen. Mert felesleges egyrészt, és sérüléshez vezet másrészt.

Ha nem nagyon sportoltál, de fáj a hátad, viszont riaszt a meditáció vagy csak nem szereted, ha szankszkrit szavakkal dobálóznak az órán, gerincjógázz. Ha tetszik, úgyis továbblépsz. Ha nem a dinamizmus a legfontosabb a mozgásban számodra, viszont szeretsz elmélyedni és érdekel négyezer évnyi tapasztalat, akkor rádzsa jógázz. Ászanáznál, mozognál, de megtanulnád a tisztításokat és a relaxációt is? Tiéd a hatha jóga útja. Ha pedig jógázol már egy ideje és elnyelt ez a világ, ne habozz kipróbálni az ashtangát! Táncolsz inkább - már vannak átmeneti múfajok is, mint például a jógatánc, transztánc. Előbbit ráadásul a budapesti Trafó egyik workshopján gyakorolhatod is.

Mit tesz veled a jóga? Rugalmasabb, hajlákonyabb leszel fizikailag, így lelkileg és szellemileg is. Arányosan erősíti meg az izmokat, mint az úszás, nem leszel egyoldalas, nem terheli túl a mozgásszervrendszert, sőt, gyógyítja az ízületeket, inakat, oldja az izomgörcsöket és javítja a keringést, a kiválasztást. Rövidíti a pihenőidőt, mert megtanítja a testet hatékonyan relaxálni, ellazulni. Energiával tölt föl, miközben nem leszel zsizsik, mert nyugalmat is kapsz mellé. Élettanilag rengeteg olyan pozitív hatása van, ami valószínűleg azért haladja meg más sporformák, mozgásformák eredményeit, mert ezalatt a többezer év alatt nagyon pontos rendszer alakult ki. 

Mozogj, táncolj a jógában mint az Equinox fitness sztárja, Briohny Smyth és húzz hozzá csipkés fehérneműt, ha arra van kedved. Mert mi a jóga? Hogy azt csinálod, ami éppen jól esik - teljes összhangban a testeddel.

 

(És miért is ne született volna meg a paródiája? 

 

It's not sexy. It's yoga.)

 

 

 

kommentek: 0

Tovább olvasom

A véletlen szavai, Antoine és Desiré, Fehér babák takarodója, A telihold dalai, Jóslat a metrón - ők Cseh Tamás gyermekei közül néhányan, a legnevesebbek. Három éve, augusztus hetedikén hunyt el a Kossuth-díjas és Liszt- díjas művész, a szabad magyar kultúra meghatározó alakja. Neki állít emléket a Nemzeti Tánszínház hétfő este, Cseh Tamás arcai című filmösszeállításának vetítésével a Karmelita udvarban.

 

Cseh Tamás harminc éven át volt a magyar felnövő, majd idősödő, közben gyerekeiken keresztül újra fiatalodó, de mindig lázongó, időnként túlfeszült lényeglátó ifjúság hangja. Szövegein keresztül azok is beszéltek, akiknek ehhez más tehetséget nem adott az élet. Halála három éve elnémította a kulturális közönséget, emléke pedig összetartja azokat, akikben motoszkál még némi idealizmus a hamis realizmus helyén.

Cseh Tamás 1943- ban született a fővárosban, de 13 éves koráig Tordason élt, Fejér megyében. Az érettségi után a Budapesti Tanítóképző Főiskolát, majd az egri Tanárképző Főiskolát és a Képzőművészeti Főiskolát végezte el. 1967 és 1974 között csöndes joviálisan rajzot tanított egy budapesti általános iskolában, de az utolsó négy évben már megolvadt ez a hallgatás és Bereményi Gézával közösen dolgozni kezdett első dalain. Majd elkapta a színház sodrása, 1972 és 1977 között a Huszonötödik Színház tagja volt, 1977 és 1978 között az Új Tükör Pinceklubban és az Egyetemi Színpadon tartott önálló dalesteket. Alpaítója volt a Katona Színháznak, de a Bárkában is rengeteget dolgozott.

 

Első lemeze 1976-ban jelent meg Levél nővéremnek címmel, amelyet az Antoine és Désiré, A Fehér babák takarodója, Műcsarnok, Frontátvonulás, Jóslat, Utóirat, Mélyrepülés, Vasárnapi nép, Új dalok, Nyugati Pályaudvar, Levél nővéremnek II., A telihold dalai, Jóslat a metrón, A véletlen szavai, Az igazi levél nővéremnek és Ady követett. 1988-ban Az év lemeze díjat, 1992-ben a Magyar Köztársaság Tisztikeresztjét, 1993-ban pedig Liszt Ferenc-díjat kapott. 2001-ben vehette át a Kossuth-díjat.

Találkozni Cseh Tamással már csak így lehet - egy kis előzetessel itt -, közösen és filmen. Vagy egyedül otthon, hallgatva ezt a szocio-zenét, ezt a dalban elmondást, a hetvenes- nyolcvanas-kilencvenes évek slam poetry-jét.

 

 

 

 

kommentek: 0

Tovább olvasom

Tantra, szex, tánc

Felesleges szigetországi tudósokra vagy őskori leleteket elemző antropológusokra, a mítikus kort vizsgáló történészekre, illetve a civilizációtól még nem sújtott népcsoportokat figyelő néprajzosokra hivatkozni, kimondható enélkül is - az önfeledt, ösztönös örömtánc a szexualitás megélésének egyik formája. A jó táncban a férfi férfi, a nő nő - egyik sem tör a másik pozíciójára, egyik sem akarja megmásítani, elnemteleníteni a másikat. A jó tánc zsigertől zsigerig ér és működik. 

Nem kérdezed közben, hogy elég jó vagyok-e - elég jó vagyok partnernek? Elég jó, nőnek? Elég jó pasinak? Nem zavarnak a képzelt felesleges zsírpárnák, sem a tökéletesnek tanulthoz képest tökéletlen alakproblémák, sem egyéb gátlást fakasztó illúziók - elengeded a lényegtelent, miközben harmóniába kerülsz a jelennel. A tánc úgy ad át magadnak, hogy közben megérzed a másikat. És el is fogadod. Legyen ez egy péntek esti buli, egy mámoros tangóest vagy akár valamiféle kortárs technika, bármi. Mondjuk tantrikus kontakt tánc.

A kontakt tánc improvizáción alapul - s bár az elnevezés nem ezt sugallaná, valójában nincs benne erotika. Mármint a kontakt klasszikus verziójában. Olyannyira, hogy tudatosan szakítja el magát az intimitástól - ezért vadította meg kicsit a tánc érzékiségét visszahozni vágyó közönség a tantrával. A tantra persze nem egyenló a szexualitással, jóval több annál: az ősöröm visszaemelése a prűd és aszketikus világba. Ebből könnyen kialálható, mit ad ki a tantra+kontakt tánc egyenlet: egy olyan dinamikus meditációt, a megtapasztaláson alapuló szellemi gyakorlatot, amelyben a fókusz az érzékszervek ráhangolása a kifinomultabb érzetekre, a partnerre. Ez a kombináció ötvözi a kontakt tánc precizitását és nagyon tudatosan vezetettpartnerek közötti kölcsönös figyelmét a tantra sejtszintű, megfogalmazhatatlan érzeteivel. Szemben a kalsszikus kontakttal, itt a szexuális energiára irányul minden - arra a szexualitásra és érzékiségre, ami minden kreativitás gyökere.

Mikor nem működik a szex? Amikor nem megy a tánc sem. Mikor bénulnak le a végtagok tánc közben? Amikor gátlások zárják az örömöt ketrecbe, amikor a pszichés-pszichikai blokkok kisütik a szexuális energiát. Ez a módszer éppen ezeket az előítéleteket, félelmeket bombázza le. És kinek nem volt soha szexuális problémája...?

A lényeg persze nem a tantra, a kontakt, nem is a mozgás maga, hanem az öröm - a csömör nélküli fajtája. A gátlásokat levetkőző testtudat erősítése, az önbizalom kibomlása, a közös játék felszabadultsága. Mert a tánc ezt adja - a tükör barátságát, a test esztétikumát, az összehangolódás varázsát.  Legyen az a tánc akár riszálás otthon a konyhában, profi foxtrott a hajópadlós tánciskolában vagy épp egy táncmeditáció a Trafóban.

Amit megtanulhatsz, ha elkezded:

1. Harmonikus együttmozgás: táncolás közben megismered a másikat, megtanulod érezni a mozdulatait, a testét. 

2. Hajlékony leszel, izmos és szép, úgy, hogy közben egyáltalán nem figyelsz arra, hogy hajlékony legyél, izmos, vagy éppen szép.

3. Megtanulsz a jelenben lenni, arra koncentrálni, amit csinálsz.

4. Megtanulod azt is, hogyan fejezd ki magad szégyen nélkül, a testeden keresztül.

5.  Megismered a vágyaid és el is tudod mutatni őket - szavak nélkül. Sőt, ráismersz a másik vágyaira is, így már az elején rádöbbensz, valóban kell-e ő neked. Szóval hatékony párválasztási eszköz is egyben...

 

 

 

 

 

 

kommentek: 0

Tovább olvasom

Aki nem tart attól, hogy leszakad a hátára a zordon fekete felhő és a nyár közepén mellkaskongató tüdőgyulladást lesz kénytelen kezelni például a közelgő Sziget helyett, és még a ma esti olimipiai programokat is hajlandó elhalasztani, az ne hagyja ki a legjobb Budapesti Nyári Fesztivál programot. Ma este színpadon a Zorba.

Mint a legjobb film, a Zorbász, a görög is egy legjobb könyvként látta meg a napvilágot. Szülőatyja Nikosz Kazantszakisz 1946-ban rajzolta meg ezt a hatvanas éveiben járó életigenlő, duzzogva tanító, minden sejtjében és gondolatában mediterrán karaktert. Zorbász filozófiája nem bonyolult, kivitelezni, életstílussá emelni mégis csak keveseknek sikerül: a görög eszik, mikor éhes, iszik, mikor szomjas, szeretkezik, mikor szeret és táncol, mikor táncolni kell. Egyszóval: él. Kötöttségektől, fölösleges ideáktól, elvárásoktól távol, Krétán. Zorbász egy imádnivaló svihák, egy csavargó, egy mezítlábas, hedonista buddha.

A zseniális könyvből aztán film született, 1964-ben, Anthony Quinn főszereplésével. Semmi nem védte meg Zorbászt a világhírtől. Sőt Quinn olyan hiteles görög volt, hogy Görögországban még tiszteletbeli görög állampolgárrá is avatták.

 
Zorba the Greek - Zorbas Dance (Movie Scene -... by goldrausch

 Aztán a film táncszínházzá érett, mikor 1997-ben Keveházi Gábor  készített koreográfiát Mikis Theodorakhis zenéjére. Évekig futott a néhai Köztársaság, mára Szent János Pál pápa téren álló, fényesebb államháztartási időket idéző műintézményben, az Erkel Színházban, Keveházi, majd Szakály György főzorbáskodásával. Mindkét magyar tánccsoda a színpadról a koreográfus-tanár zsöllyébe ült át, a címszerepet ezen a nyáron Solti Csaba táncolja.

És a balett: az író-narrátorunk megérkezik Krétára befektetései és életigenlése nyomában. megismerkedik a helyiekkel, véletlenül Zorbával is, aki társa és kísérője lesz utazása során. A lényeg persze a tánc, a vérpezsdítő szirtaki, ami átsegít halálon, életen, veszteségen, tragédián és sorscsapáson. Így Zorba megmutatja, hogyan kell járni.

 

 

 

kommentek: 0

Tovább olvasom

Ezt főzte ki Vári Bertalan, aki fiatal korát meghazudtoló módon igen karakán stílusban dönt saját pályájáról. Például a gazdasági válság közepén (bár lehet, hogy az eleje volt az a közép) alapított új társulatot - 2011 áprilisában. A Harangozó-díjas művész a legkiemelkedőbb magyar együttesekben kupálódott: hat éven át tagja volt a  Novák Ferenc vezette Honvéd Együttesnek, Román Sándor mellett alapító volt a szolnoki Szigligeti Tánctársulatnak, ami 2000-ben már Experidance néven vált az ország egyik legkedveltebb társulatává. Vári az Experidance tánckarvezetője és szólistája, később pedig társkorográfusa volt nyolc éven át. Majd 2008-ban - felbuzdulva a névadás sikerén - Presidance Company néven új csapatot hozott létre, amit két éven keresztül működtetett, hozzájuk kötődnek azok az egész estét betöltő produkciók, mint a Hungarythm, Christmas Now és Transit. Majd 2011-ben újra váltás - egy éve működik már a VARIDANCE… A szlogen pedig:"bennünk lüktet a világ…"

Mintha egyszerre néznénk Michael Flatley-t, a STOMP-ot és a Cirque du Soleilt - na jó, utóbbinak egy jóval kissebb büdzséjű kiadását. A Variációk volt a debütáló mű, 2011 májusában. Vári azt ígérte, lenyűgöző válogatást ad a korábban már befutott koreográfiák legjavából - ami meg is történt. Olyannyira, hogy a darab egy évvel később is megállja a helyét a táncszínházi repertoáron.

A darab valószínűleg nem is a tánctól (hiszen minden elemét láttuk már valahol), hanem a személyességétől működik ilyen kitartóan. Az etüdök közötti érzelmi hidak ugyanis vallomásokból épülnek föl: „Az álmaimért élek. Táncban fejezem ki nőiességem, és neki köszönhetem a szerelmem" - vallja az egyik szólistalány. Vagy például: „Adrenalin és kihívás nélkül mit ér a világ? Gyorsabban, magasabbra, erősebben. Ez kell nekem” - avat be egy másik, kipirult táncos. Oder so: „Hiába vártak fiúnak, de én lány akartam lenni. Győztem. Amit a fejembe veszek, azt mindig elérem”.

Ráadásul ezalatt a bő egy év alatt az olaszok is belehabarodtak már ebbe a folklór-cirkusz- néptáncshowba: a Varidance két sikeres itáliai turnét is maga mögött tudhat már. Jövő pénteken viszont ismét ott lesz, ahol a premier volt - a Nemzeti Táncszinházban. Csak egy kicsit nyáriasítva, a Karmelita udvarban. Hogy augusztusban is lüktessen az a világ!

kommentek: 1

Tovább olvasom

HTML