Ötmillió néző látta Londonban, tizenegy világszerte - Elton John és Lee Hall darabja, a Billy Elliot  - a Musical itthon is a legismertebb hazai sztárokkal csábítja a közönséget az Erkel Színházba. Bemutató július 29-én.

Fotók: Pályi Zsófia

Stohl András, Csákányi Eszter, Gallusz Nikolett, Németh Kristóf - csak néhány név azok közül, akikkel a Billy Elliot címszerepeiben találkozhatunk idén nyáron. A gyerekszínészek kiválasztása és felkészítése már 2015 márciusában elkezdődött, a próbák és betanítások tehát közel egy éve zajlanak. A felnőtt-casting csak néhány hónapot vett igénybe, de a zsűri itt sem volt könnyű helyzetben, egy szerepre 8-10 színészt hívtak be, de legfeljebb hárman maradhattak.

Fotó: Hűvösvölgyi Ildikó, Bencze Ilona és Csákányi Eszter

A Magyar Állami Operaház tavaly év elején jelentette be, hogy repertoárjára veszi Lee Hall és a Grammy-díjas Elton John darabját, akkor írtunk is erről.

Az eredeti musical a három Oscar-díjra is jelölt Billy Elliot című film történetére épül, amely egy szegény sorba született tehetséges kisfiúról szól, akinek családja hallani sem akar arról, hogy egy általuk ismeretlen terepre, a balettszínpadra lépjen. Nehéz helyzet: a bányászvidék társadalmának elvárása egészen más egy férfitól, ott bokszolni kell, nem spicc cipőben ugrálni. De Billy tehetsége mindenkit lenyűgöz, így a sokféle konfliktusból egy szép ívű karrier születik. A feladat éppen ez: ebben a néhány órában meg kell győzni a nézőt arról, hogy Billy a napnál tehetségesebb. Ami vásznon azért könnyebb feladat mint színpadon.

Sok kis Billy

Ezért a címszerep tényleg rendkívüli nehézségű: a gyerekszereplőtől azonos prózai, énekesi és táncosi kvalitásokat kíván, ezen belül pedig ugyanolyan felkészültséggel kell például szteppelni, mint balettozni. Az első hazai gyerekszereplő-válogatás 2015. március 7-én kezdődött és négy napon át tartott. A válogatásra az ország minden pontjáról, sőt határon túlról is érkeztek jelentkezők, első körben hozzávetőleg száz fő, majd májusban még ötven 9-12 éves kisdiák, de volt hétéves jelentkező is. A menetrend pedig hónapról hónapra - alkalmazkodva a srácok tanulási folyamataihoz - változott.

A zsűriben ott ült  Szirtes Tamás rendezőn kívül Solymosi Tamás, a Magyar Nemzeti Balett igazgatója, Toldy Mária énektanár, Tihanyi Ákos koreográfus, valamint Köteles Géza és Silló István, a darab karmesterei. A jelentkezőknek mindent meg kellett mutatniuk: énekeltek, táncoltak, jeleneteket adtak elő. Míg szülők a folyosón rágták a körmüket.

A tíz kiválasztott.

Azok, akik az első rostán túljutottak, a másodikra már hónapokig tartó tréning után tértek vissza a zsűri elé. Januárban végre megszületett a végleges döntés, de ekkor tól voltak egy intenzív, féléves képzésen. Csak a táncra elképesztően sokat tréningezték őket: tavaly május óta a hét minden napján modern tánc, klasszikus balett, sztepp, street dance, akrobatika, improvizáció, valamint musical órákat és külön tréninget tartottak nekik. 

A mindent eldöntő vizsga február 10-én zajlott. Tíz fiú állt versenyben a két főszerepre (Billy és Michael). A zsűri pedig kibővült – az első casting bírái mellett részt vett benne a Magyar Táncművészeti Főiskola rektora, Szakály György, Sárközi Gyula, a Madách Musical Tánciskola vezetője, Barna Mónika az MTF főiskolai docense, Csillag Pál balettmester is. Ők pedig arra jutottak, hogy a gyerekek a másfél év alatt hatalmasat fejlődtek, így nem egy, hanem hét Billyt és öt Michaelt választottak úgy, hogy a gyerekek keresztben is tanulhatják a főszerepeket. Billy szerepére kiválasztották Borka Dávidot, Kamarás Zalánt, Lukács Olivért, McAllister Johnt, Pál Dánielt, Vizlendvai Áront, Tóth Bercelt. Michael lesz Gáspár Sámuel, Hrebenár András, Kökény Hámori Kamill, Pál Dániel és Tóth Bercel.

Hazai sztárok énekelnek és táncolnak

A felnőtt szerepekért meghívásos castingra érkeztek az ország legismertebb művészei, egy-egy karakterre nyolc-tíz színészt invitáltak az alkotók. Szirtes Tamás rendező elmondta, hogy azért esetükben annyival könnyebb volt a választás, mert, "amíg a kiskamaszok évről évre nagyarányú változáson mennek keresztül, a színészek a saját maguk által képviselt és széles körben ismert kimagasló színvonallal járulnak majd hozzá az előadássorozat sikeréhez ". 

Fotón: Tihanyi Ákos koreográfus, Németh Kristóf színész és Köteles Géza karmester

A Billy Elliot azért fontos, mert "reményt ad és segít élni, és ez a művészet feladata" - Szirtes Tamás azt ígérte, hogy a budapesti produkció egészen más lesz, mint a londoni. "Minden pillanata más lesz, de természetesen ugyanolyan jó." 

De mi köze az Operának a musicalhez?

Ókovács Szilveszter, az Opera főigazgatója szerint az Opera ezzel a választással küldetést teljesít: "cél, hogy a legújabb generáció érdeklődése felébredjen a tánc, azon belül is a klasszikus balett iránt, ami kulcskérdés a tekintetben, hogy másfél évtized múlva is kerüljenek hazai művészek a Magyar Nemzeti Balett tagjainak sorába. Billy Elliot magával ragadó története a musical műfaján keresztül nemcsak bepillantást enged a balett világába, de a nézőhöz közel is viszi azt."

Fotón: Szirtes Tamás rendező, Ókovács Szilveszter főigazgató és Solymosi Tamás balettigazgató

Billy és a díjak

A Billiy Elliot – a Musical a bemutató évében 4 kategóriában is elnyerte az Olivier-díjat, amely a legrangosabb brit színházi elismerés, Amerikában pedig tíz kategóriában lett Tony-díjas Broadway-produkció. Az Opera vezetése nyilván abban bízik, hogy a musical népszerűsége itthon ugyanúgy szárnyal majd, mint Angliában és Amerikában.

A hazai változatot rendező Szirtes Tamás Kossuth- és Jászai-díjas művész több mint száz darabot vitt színre pályafutása során, köztük számos musicalt, például a Jézus Krisztus Szupersztárt és a Mary Poppinst is. 

A fiú, aki boksz helyett a balettet választja

A musical a 11 éves Billy Elliot története, aki egy bokszedzésen megpillantja a terem másik sarkában folyó balettórát. A mozdulatok varázsa megbabonázza és balettcipőre váltja bokszkesztyűit, hogy titkon besurranhasson Mrs. Wilkinson óráira, aki jó szemmel felismeri Billy tehetségét.

Eközben apja és bátyja, Tony, akik mindketten részt vesznek a bányászsztrájkban, csak nagy nehézségek árán tudnak kenyeret tenni a család asztalára. Keserűségük gátja akkor szakad át, amikor rájönnek, hogy a bokszedzésekre szánt pénzt Billy kevésbé férfias elfoglaltságra pazarolja. Mrs. Wilkinson azonban rábeszéli Billyt, hogy – ingyen – magánórákon taníthassa, és felvételire küldi a balettiskolába. Amikor eljön a nagy nap, Billy – Tony összetűzése miatt a rendőrséggel – elszalasztja a felvételit. Mrs. Wilkinson a maga kezébe akarja venni a dolgok irányítását, megkísérli elmagyarázni Billy apjának, milyen nagy esélyt szalaszt el a fia, de a dühöngő Tony elzavarja a tanárnőt.

Billy a meg nem értettség feletti elkeseredését egy táncban beszéli el Michaelnek, produkciójának azonban véletlenül édesapja is szemtanúja lesz, akinek a földbe gyökerezik a lába fia teljesítményének láttán. Beleegyezik, hogy Billy még egy esélyt kapjon a londoni felvételin. Bányásztársainak segítségével apa és fia útra kelhetnek, hogy a fővárosban próbáljanak szerencsét.