Alig másfél éve dolgoznak mestereikkel, de életük első versenyén máris felállhattak a dobogó legfelső fokára. A Magyar Nemzeti Balettintézet növendékei a bécsi VIBE balettversenyről a különdíjak mellett három első és két második helyezéssel érkeztek haza.
Az Opera vezetésében a Billy Elliot című musical szereplőválogatásán fogalmazódott meg az ötlet, hogy szükség volna egészen pici gyerekek képzésére is egy olyan, az intézményhez köthető iskolában, ami nem egésznapos elfoglaltságot nyújt, mégis képes arra, hogy jó szakmai alapokkal indítsa útnak a leendő táncművészeket. Így indult el a Magyar Nemzeti Balettintézet, ami 2016 szeptemberében nyitotta meg kapuit a 6-11 éves lányok és fiúk számára. Most több mint százan tanulnak a Balettintézet különböző csoportjaiban a Vaganova-iskolát és Radina Dace mesternő saját módszerét követve, az idén május végéig lehet jelentkezni a következő tanévre.
Nagyon nehéz, amikor megkapsz egy csoportot, mert nem mindenki kezdi a nulláról. Akkor el kell dönteni, hogy mi alapján állítod össze a csoportot, hogy zárkóztatod fel azt, aki soha nem tanult ahhoz, aki már valamit tanult. És persze lehet, hogy aki valamit tanult, az nem kielégítő számodra, mert rossz beidegződéseket szedett össze
– mesél tapasztalatairól Mráz Kornélia mesternő.
Ezért lenne jó, ha minél fiatalabb korban kapnánk meg a gyerekeket, még azelőtt, hogy begyűjtenék ezeket a hibákat, berögződéseket.
A VIBE-versenyen elindult kilenc növendék mindegyike sokkal korábban elkezdte már a balettet, volt, aki még négyéves kora előtt, de volt, aki „csak” nyolc-kilenc évesen. Volt közöttük, aki sporttapasztalattal, mások eltérő tánctapasztalatokkal érkeztek meg másfél éve az Intézetbe, volt olyan is, aki a Táncművészeti Egyetemről.
Ebben a helyzetben az a nehéz és a szép is, hogy nagyon rugalmasnak kell lenned. Naponta észre kell venned, hogy mivel tudsz haladni és könnyen veszik a gyerekek, mi az, amit gyorsan ki tudsz tisztítani, például ilyenek szoktak lenni a karmozdulatok, és mi az, amit hosszú idő alatt sem nagyon sikerül tökéletesítened
– Mráz Kornéliának azt is ki kellett találnia, hogyan erősítse meg a fiatal növendékeket, hogy képesek legyenek a balett alapjainak elsajátítására.
Erre nincs előre megírt metodika. Próbálod összevonni a Vaganova-iskola anyagát, amit itthon csak tízéves kortól kezdtünk el tanítani, az orosz jó gyakorlatokkal. Dace mesternővel leültünk a kezdetek kezdetén és kitaláltuk, hogyan lehet a Vaganova-módszer alapjait előrehozni, korábban elkezdeni tanítani annak mozgásanyagát.
Radina Dace mesternőnek könnyebb dolga volt, mert osztályába már idősebb növendékek járnak.
Tavaly, amikor megérkeztek, mindenki 10-12 éves volt. Leültettem őket, dolgoztunk pár hónapot a talajon, majd felállítottam őket és úgy folytattuk. Úgy vezetem őket, ahogy az a Vaganova „nagykönyvében” meg van írva. Tavaly végigmentünk az első osztályon, most a másodikban járunk.
Ami azért különleges teljesítmény, mert a Vaganova-iskola módszertana olyan táncművészek képzésére íródott, akiknek ez áll az életük középpontjában. Tanulnak valamennyi közismereti tárgyat a balett mellett, de fókuszban mégis a tánc van. A Balettintézet diákjairól ez nem mondható el abban az értelemben, hogy bár legtöbbjük táncművésznek készül, teljes gőzzel folytatják másirányú tanulmányaikat is.
A Balettintézetben heti ötször másfél órát gyakorolnak a növendékek, ezen felül van képességfejlesztés és modern tánc. Idén elindult a spicc-cipő óra és a repertoárépítés. A modern tánc alapjainak elsajátítását idén ősszel kezdték el, mesterük Sárközy-Holler Ágnes. Ez a folyamatos munka rendkívüli kitartást és koncentrációt igényel a gyerekektől, ők mégis csillogó szemmel ecsetelik, mennyire fontos nekik az ismétlődő, mindennapos munka.
Mindig lehet fejlődni, egyáltalán nem unalmas naponta bejönni gyakorolni
– mondja Sutherland Mia, aki az idei VIBE-on modern tánc kategóriában szerzett ezüstöt a csoportjával.
„Azért kellenek ezek a kívülről unalmasnak látszó gyakorlatok, hogy az ember olyan mértékben fejlessze a technikáját, amivel már variációkat tud táncolni”
– teszi hozzá Mondok Eszter, aki szintén ebben a csoportban táncolt, és legnagyobb álma, hogy tanulmányai után az Operában táncolhasson, akár karban, akár szólistaként.
Az Intézetnek ma már sok csoportja van: a legfiatalabb növendékek 4-5 évesek, van külön fiúcsoport is. Mindenki megkapja a klasszikus és modern alapokat, majd idővel a növendékek döntik el, milyen úton indulnak el. Az Intézet abban is a Vaganova-metodikát követi, hogy igyekszik a növendékeket minél gyorsabban „hozzászoktatni” a színházi munkához. A növendékek már pár hónapnyi munka után az Opera színpadán találhatják magukat A diótörőben például.
A mesterek célja olyan táncművészek képzése, akik a világ bármely pontján megállják a helyüket. A VIBE balettversenyen indult kilenc növendék – Ruip Katica, Kökény Hámori Szilárd, Strbka Zsófia, Gorondi Eszter, Csató Málna, Hampl Rebeka, Mondok Eszter, Prinyi Dorka, Sutherland Mia – mindegyike itthon szeretne táncolni, de hogy a jövőjük hogy alakul, az csak 2-3 év múlva derül ki, mondják tanáraik.
A VIBE versenyről további videók és fotók a Magyar Nemzeti Balettintézet Facebook-oldalán, itt találhatóak.