Idén őt választotta a szakma a legjobb pályakezdő táncművésznek, a díjat viszont már csak karantén idején "vehette át". Gaetano Cottonaro a Magyar Nemzeti Balett együttesének tagja, és éppen úgy, mi szakmabeli társai, ezekben a hetekben ő is otthon gyakorol, készül a következő évadban: "Egy ilyen díj arra emlékeztet, hogy nincs vége a világnak, segít abban, hogy motivált legyek és folytassam a napi gyakorlást." Interjú.
Emlékszel a percre, amikor eldöntötted, hogy balettművész leszel?
1998-ban történt, Cataniában. Hétéves voltam akkor, a keresztanyám tornát és latin -amerikai táncokat oktatott, meghívott az egyik kezdő csoportjába. Nem tudtam, mi ragad magával, gondoltam, talán a barátok, talán a hely varázsa, de valami miatt nagyon jó érzéseim támadtak minden alkalommal, amikor táncoltam. Hónapok kellettek, mire rájöttem, hogy maga a tánc, hogy én valójában táncolni szeretek igazán. Az a pillanat volt, ami megváltoztatta az életemet.
Tíz éven át gyakoroltam ezután a keresztanyámmal, amikor ismét egy fordulópont következett. Eldöntöttem, hogy többre vágyom ennél. Sokkal precízebbé akartam válni, sokkal jobban akartam összepontosítani a mozdulataimra – és persze a gondolataimra is. El akartam kezdeni balettozni! Tudom, hogy ez nem a legjobb életkor elkezdeni ezt a műfajt, hiszen a gyerekek többsége 7-8 évesen már balettozik, de soha egy pillanatra sem bizonytalanodtam el a hitemben. Hittem önmagamban, nagyon pontosan és minden kétely nélkül arra indultam el, amit akartam. Hála Istennek fantasztikus tanáraim is voltak, többek között Roy Bryan Poer, aki hitt a tehetségemben az első naptól fogva, nem tudok elég hálás lenni ezért.
Milyenek voltaz az iskolaévek Rómában?
Igen, Róma egy másik fejezet az életemben, talán a legfontosabb. El sem tudom mondani, mennyire boldog voltam, amikor kiderült, hogy megkapom az ösztöndíjat és tanulhatok a Teatro dell’Opera di Roma-ban. Három évet töltöttem az operában, ahol Pablo Moret, Ophelia Gonzalez és Alessandro Molin voltak a mestereim. Ők mindhárman fantasztikus emberek, ugyanakkor nagyon szigorú tanárok. A munka nagyon kemény volt, de az eredmény is csodálatos: balettművész lettem.
Milyen volt Moszkva a római tanulmányok után? Más a képzés stílusa?
Nem töltöttem ott sok időt, csak tíz napot, a Bolsoj balettiskolája ünnepelte a 200. évfordulóját, az intézmény meghívására érkeztünk oda. Viszont a legnagyobb, legnevesebb társulatok balettakadémiáinak növendékeivel találkozhattam. Jöttek Hamburgból, az USÁ-ból, ott volt a La Scala balettiskolája, a Vaganova Akadémia és természetesen a Bolsoj. Be kell vallanom, hogy amikor 28 fokból, a napsütésből megérkeztem az esős és hideg Moszkvába, az ijesztő volt. A feliratokat sem tudtam elolvasni és az ottaniak egyáltalán nem beszéltek angolul, minden ott tanuló külföldinek meg kellett tanulnia oroszul, hogy szót értsen a környezetével. Aztán néhány nap alatt beleszoktam és rengeteget tanultam abból, ahogy az ottaniak dolgoztak. Az orosz növendékek teljes önátadással és fókuszáltsággal koncentrálnak a munkára, a karrierjükre, jó volt ezt megtapasztalni.
Van álomszereped?
Siegfried, a Hattyúk tavának hercege. Biztosan azért, mert gyerekkoromban rengetegszer láttam ezt a darabot! Inkább ezt néztem, mint a házimat…
Mi hozott Budapestre?
Új helyeket akartam kipróbálni, új élményeket szerezni. Örülök, hogy elég bátor és felkészült voltam ahhoz, hogy elinduljak, egy pillanatra sem bántam meg! Nagyon szeretem ezt a társulatot, és szerintem ez kölcsönös.
Ez a negyedik évadod itt, mi volt a legfontosabb szereped? És ki volt a legizgalmasabb mentorod, koreográfusod?
Mióta itt vagyok rengeteg nagyszerű szerepet táncolhattam, őszintén nehéz választani. A legelső “nagy lehetőséget” a Hattyúk tavában kaptam, a harmadik felvonás pas de six-e volt. Először mentem szólótáncosként a színpadra, felejthetetlen élmény. Ideges és stresszes voltam, ugyanakkor tudtam, hogy minden rendben lesz, hiszen a legjobb helyen vagyok, a legjobb emberekkel körülvéve. A társulat balettigazgatója, Solymosi Tamás hatalmas energiával dolgozik velünk, motiváló és támogató egyben, ő az együttes motorja. Miközben nagy elvárásai vannak, mindig úgy érzem, hogy elismeri a munkámat és ez igazán fontos számomra.
Két másik nagyobb szerepet kaptam: a Csipkerózsikában és a Manonban. Előbbiben Peter Wrighttal dolgozhattam, aki nagyon erős hatású mesternek bizonyult, elképesztően energikus és rengeteget tesz azért, hogy a táncosok jobbak és még jobbak legyenek. Nagy élmény volt a munka Maina Gielguddal is, és persze nem feledkezhetem meg Michael Messererről sem, akivel a Laurencia próbáin találkozhattam. Nem beszélve a magyar balettmesterekről! Venekei Mariannának, Kövessy Angélának és Pongor Ildikónak rengeteget köszönhetek, minndhármon nagyon energikusan és pontosan dolgoznak velünk. Hálás vagyok azért, hogy tanulhatok tőlük!
Gondoltál arra, hogy esetleg díjat kapsz ebben az évadban?
Ez az évad nagyon munkás volt, három balettet tanutam be párhuzamosan, annyira sok időt töltöttem a próbateremben, hogy már a fonalat is elveszítettem, fogalmam sem volt, mennyit dolgozunk. Így aztán nagyon mély fáradtsággal vettem fel a telefont, amikor a balettigazgató hívott. Solymosi Tamás elmondta, hogy megnyertem a díjat és egy pillanat alatt újra azt éreztem, hogy felizzik bennem a tettvágy, visszatért minden energiám. Nincs jobb érzés, mint amikor értékelik a munkád!
Kifejezetten most, a karantén idején fontos ez az élmény. Egy ilyen díj arra emlékeztet, hogy nincs vége a világnak, segít abban, hogy motivált legyek és folytassam a napi gyakorlást, és még a jövőmet is szívesebben tervezem.
Mi lesz az első dolgod, amikor véget ér a karantén?
Mindig azt szoktam mondani, hogy többet szeretnék utazni, hogy szeretem ezt vagy azt a helyet, vajon milyen emberek élnek ott… Aztán amikor végre időnk lenne, akkor túl fáradt vagyok utazni. Szóval tudod mit? Most ezt nem hagyom ki! Ha vége lesz ennek a bezártságnak, akkor ráveszem magam és mindenhova elutazom, ahova valaha szerettem volna! Soha korábban nem éreztem ilyen erősen, milyen szerencse, hogy független és szabad ember vagyok. Egy szó mint száz: utazni fogok!
Nagyon köszönöm az interjút, és őszintén remélem, hogy néhány hónap múlva újra látunk a színpadon!
Én is köszönöm, és biztos vagyok benne, hogy a Magyar Nemzeti Balett társulata megerősödve tér vissza a színpadra. Alig várom, hogy újra táncolhassunk!