Tabuk nélkül. Gondolatok nélkül. Érzelmektől vezérelve - az androgün erotika feszültséggel fűti fel a Trafó levegőjét pénteken és szombaton. Ismét Magyarországra érkezik ugyanis az izraeli sztár-pár, Sharon Eyal és Gai Behar, hogy meghökkentsenek és lenyűgözzenek minket. Sharon villámgyorsan válaszolt is néhány kérdésünkre.
Ahogyan a testet, a struktúrákat, a mozdulatokat használjátok, az egyszerre kissé bizarr és mégis nagyon emberi. Hogyan dolgoztok? Mi a teremtés első pillanata?
A szívemből és a lelkemből indul az alkotás, a mozdulatok pedig a tudatalattiból törnek fel. Számomra ez a tudatalatti egy valós, igazi tér. Ori zenéje, amit körülölelnek a táncosok, a pillanat, nagyon autentikus. Ez a legelemibb, a legfontosabb lépés az alkotás folyamatában. Utána jön minden, ami változtatás, rövidítés, utána alakul ki a soha be nem fejeződő kompozíció. Soha, soha nem tudnék csak beleülni egy székbe és kitalálni egy koreográfiát. El sem tudok képzelni ennél rémisztőbbet. Állandó mozgásban vagyok.
A Sara-t egy antik ékszerdoboz ihlette. Mi volt az első gondolat és mivé alakult ez a gondolat?
Semmi nem hasonlít semmi másra. Ilyen értelemben nincs alakulás, nincs egy folyamat sem. Pillanatok vannak, szeretet, érzékelés, ízlelés, érzelmek. Van Gai és van Ori, vannak lenyűgöző táncosok és egy csomó álom, érzelem és idea. Viszont minden változik, ha nem így lenne, akkor amit mi csinálunk nem lenne más, mint egy szép kép, amit a falra akasztasz.
Ebben a darabban fekete ruha takarja a táncosok testét. Mit mond ez a rejtőzés?
Számomra ez nem rejtőzés, megmutatom és előtérbe helyezem, eltúlzom a belsőt.
Mi a test akkor?
A test a lélek.
A szépség vagy az undor testesül meg?
A szépség és az undor, máskor sem a szépség, sem az undor. Egyszerre és egyik sem.
A klasszikusban nevelkedett táncosokkal dolgozol inkább. Miért?
Olyan táncosokkal dolgozom, akik igazi művészek.
A technika, az elképzelés, amiben éltek és dolgoztok, az úgynevezett "posztnacionális transzdiszciplináris mozgás". Mi ez? Mik a legfőbb szabályaitok?
Érzelmekkel dolgozunk, ez a szabály. Totálisan érzelemközpontúan. Szabály a szeretet, a nagyvonalúság, szabály a pontosság az akkurátusság, az individualitás és nyilván a tánc imádata. Ennyi.
Az előzmények
Az izraeli L-E-V másodszorra jön a Trafóba, 2013-ban az akkor még nagyon friss társulat House című előadásával érkezett először. A Sara először a Nederlands Dans Theater számára készült, a Killer Pig pedig eredetileg a norvég Carte Blanche társulatnak. Ezeket Sharon adaptálta saját társulatára, annak pedig – lévén minden táncos kicsit freak is – még az előzőeknél is jobban áll.
Sharon Eyal és Gai Behar – két izraeli kreatív szupersztár – már egy évtizede dolgoznak és élnek együtt. Két éve megalapították a közös társulatukat harmadik társukkal, a zenéért felelős Ori Lichtikkel. Eyal a Batsheva Dance Company-ban táncolt és koreografált, Behar pedig élőzenés, techno és underground eseményeket szervezett Tel Aviv parkolóiban és alagsoraiban. Stílusukban keveredik a Batshevától örökölt Gaga technika és Eyal védjegye, az androgün erotika - így ajánlja a Trafó a két darabot, a hétvégére.
á