Megszületett a világ első virtuális balett-előadása. Egy új műfaj, amihez nem kell a fizikai jelenlét, de az alkotók szerint az élmény mégsem marad el a megszokottól, sőt. Night Fall, 8 percben.
Fotó és forrás: Dutch National Ballet
A valóság és az álom közötti fal leomlani látszik: a virtuális valóságon keresztül olyan világba érkezünk, aminek a központjában mi magunk vagyunk, aminek a történeteiben teljesen el tudunk veszni, ahol feloldódik a távolság a valós és a képzeletbeli jelenlét között. Ez az élmény eddig a balett világától távol állt. De a Holland Nemzeti Balett most új műfajt teremtett: a Night Fall videóelőadásában most egészen hihetetlen módon teremtődik meg a nézői jelenlét – az új valóság.
Ezt a filmet okostelefonon vagy VR szemüveggel érdemes nézni:
A 8 perces darabot Peter Leung koreografálta, ihletet pedig A hattyúk tava híres tóparti "fehér jelenetéből" és A bajadérból merített. Egyetlen hegedűs, táncosok, fény és hang – nincs is szükség többre.
Csak arra, hogy kiderüljön, mekkora energiával és örömmel készült.
„A balett még mindig egy exkluzív szórakozási forma. 1600 férőhelyes a nézőterünk, és 200 előadásunk van egy évben. Ez a határ. De az internet és a technikai újítások segítségével sokkal szélesebb réteghez juthatsz el és megmutathatod nekik, mi folyik egy balett-társulat berkein belül. Hogy mit jelent táncosnak vagy koreográfusnak lenni. Ha csak az előadásokra jársz, nem látod a darab mögötti óriási munkát, gyakorlást, a jelmezesek munkáját, és egyáltalán azokét, akik a kulisszák mögött dolgoznak egy produkció létrejöttén. A facebook, a youtube és a többi közösségi média felület nagyon jó platform ezek bemutatására és a műfaj megszerettetésére”
– mondta az együttes marketing vezetője, akinek ez az irány egyáltalán nem újszerű, hiszen a Holland Nemzeti Balett már egy ideje kísérletezik új "felületek" bevonásával. Ham Jan Keizer arról is beszélt, hogy a virtuális előadásban megváltozik a fókusz, így a koreográfia is:
Ha balett-előadást készítesz, akkor azt a közönségnek címzed. Táncosként szükséged van egy fókuszpontra, ami ebben az esetben a közönség. De ha virtuális valósággal dolgozol, akkor attól függően, hol vagy a térben, változtatni kell a fókusz irányát. A koreográfia rendezőelvei így határozottan megváltoznak. Szóval rájöttünk, hogy létre kell hoznunk valami igazán új technikát.
Ez lett a fenti videó. 8 perc testen kívül. Színházon kívül. Elveszve a táncban.