Zseniálisan tehetségesek, hajlékonyak, dinamikusak és szenvedélyesek – a legnevesebb európai lapokban ezekkel a jelzőkkel illetik a Nederlands Dans Theater 2 (NDT2) táncosait. Ma este a magyar közönség is tesztelheti, igazat mond-e a sajtó.
Kép forrása itt.
Idén is a táncé a főszerep
Tánc a metróaluljáróban, tánc az utcákon, tánc a színházakban, a tánc elűzi a februári szürke hideget – legalábbis reméljük. A Budapesti Táncfesztivál ma nyitja meg kapuit és egészen március elsejéig izgalmas, pezsdítő szórakozást kínál. Idén a MÜPA-ban, a Nemzeti Színházban, a Zeneakadémián, a Pesti Vigadóban és a MOM Kulturális Központban lehet elcsípni a kortárs tánc és a néptánc műfajának külföldi és hazai legjobbjait.
A kortárs táncvilág európai társulatai közül a Nederlands Dans Theater 2-t, a Skót Táncszínházat és a spanyol La Veronal-t hívták meg a szervezők ebben az évben. Emellett a Szegedi Kortárs Balett, a Pécsi Balett, a Magyar Táncművészeti Egyetem, a Budapest Táncszínház, valamint a Fitos Dezső Társulat, a Közép-Európa Táncszínház illetve a Miskolci Balett – GG Tánc Eger produkciói szerepelnek a fesztivál programjában.
Kezdjük az elején
A kortárs táncművészet egyik elismert társulata, a Nederlands Dans Theater 2 február 18-án és 19-én a MÜPA Fesztivál Színházában mutatja be Sad Case/Handman/Cacti című három részből álló műsorát.
Kis színes, bennfentes infó: a Sad Case című darab 1998-ban született meg, amikor Sol León (az egyik koreográfus) héthónapos terhes volt a lányával.
Fotó: © Rahi Rezvani
Szatirikus vagy klasszikus? Döntse el a néző. A mexikói mambó zenére végzett meglepő és földhözragadt mozdulatok folyamatosan e két élmény között tartják az előadás hangulatát.
Egy pillanat, amit lehet, hogy észre sem veszünk – a Handman mégis erről szól majd. Az NDT2 második táncműve egy kellemes utazásra hív egy eddig még felfedezetlen úton, ahol rövid találkozásokra kerül sor férfiak és nők, nők és nők, nők és férfiak, férfiak és férfiak, valamint az ember és a Handman között.
Photo © & courtesy of Joris Jan Bos
És a harmadikban a táncosok hangszerré válnak a zenekar mellett. A Cacti koreográfusa Alexander Ekman, magát a ritmus megszállottjának tartja. Ebben a koreográfiában – bár önmaga a kortárs zenei világok megteremtője, mégis csak komolyzenét használt fel – Schubert A halál és a lányka című művét értelmezi újra. A darabhoz Ekman a Holland Szimfóniát is felhasználta.
A Budapest Táncfesztivál következő nagy dobása február 21-én látható majd, szintén a MÜPA Fesztivál Színházában. A Skót Táncszínház két részből álló estje, a Dreamers/TutuMucky az ébren álmodókról és a kaotikus társadalmakról szól.
És megérdemel egy saját posztot.