Ha a vírushelyzet engedi, október 2-án a Szegedi Kortárs Balett együttesét látja vendégül a Nemzeti Táncszínház. Három modern balett várja a latin ritmusok szerelmeseit.

 

Az első:  Bernarda Alba háza - felújított táncjáték

A táncmű egyfajta sűrítmény, a Lorca mű olvasása után bennem kialakult érzések, gondolatok esszenciája, lenyomata. Nem a dráma történetét és karaktereit akarom megmutatni, hanem a bezártságból, az elfojtásokból adódó feszültséget, a vágyakozás erejéből táplálkozó egymás ellen fordulás természetét – 

mondta a koreográfus, Juronics Tamás táncjáték keletkezéséről. 

A Bernarda Alba háza fő mondanivalója az egyéni boldogságot eltipró társadalmi kötöttségek bírálata. Lorca remekül érzékelteti a visszafojtott szenvedélyek fülledt légkörét.

Aki meghajlik a kemény hagyományok előtt, magára vállalja az örök boldogtalanságot. Aki lázad ellene, aki derűt, boldogságot igényel, az belepusztul:

Nem halál s kiközösítés illetné azt, aki az évszázados morális szabályok helyett vágyainak és érzéseinek enged, ám amíg a puritán társadalom befolyása ilyen erős, fájdalom fog kísérni minden egyéni boldogságkeresést és akaratot.

Lorca szavakkal, dallamokkal, színekkel harcolt az emberi méltóságért, egyenlőségért, méltányosságért, demokráciáért - olvasható a színlapon.

A második: Coppélia


Enrico Morelli darabja, a Coppélia ősbemutatója 2020 márciusában volt: az olasz vendégkoreográfus a népszerű klasszikus balettmese alapján alkotott teljesen új, kortárs táncjátékot. 

Az ismert vagy az ismeretlen dolgoktól valófélelem sokszor irracionális. A közösséghez tartozás vágya az egyik legősibb ösztönünk, ugyanakkor félelmeink forrása lehet. A magunkra hagyatottságtól való gyermeki szorongásunkat a tudatunk néha felerősíti.  A magány elől való menekülés sokszor útvesztőbe vezet –

írja róla a koreográfus, Enrico Morelli.

A Coppélia egy belső utazás, menekülés a magánytól, a szerelem keresésének története. 

A harmadik: koncert tangóharmonikára és zenekarra

Roberto Galvan 1992-ben alkotta meg a darabot az akkori Szegedi Balett számára. A mű Astor Piazzola zenéjét követve négy részre tagolt: bevezetés - csendben, allegro marcato - a férfiak tánca, moderato - a nők vágyódása és presto – a párok találkozása. Nem csupán egy táncról van szó. A tangó nemcsak a "porteños"-ok, azaz a buenos airesi őshonosok tánca vagy zenéje, hanem egy kultúra, létforma.

A darab egyszerre társadalomtörténeti ábrázolás és valódi tangó életérzés mai köntösbe csomagolva.


A Vágy budapesti bemutatója október 3-án lesz a Nemzeti Táncszínházban.