A balett egy nő - ezt Balanchine, az utánozhatatlan orosz koreográfus mondta, aki az amerikai művészetnek adományozta a balett műfaját. De milyen az igazi, tökéletes, táncra született női test?
Tökéletesnek látszanak, egyszerre izmosak, arányosak és törékenyek, irigylésre méltó magabiztossággal lebegnek a színpadon, egyik férfi karjából röppennek a másikéba. A balerinák minden kor eszményi testjében élnek. Látszólag.
Kiemelkedők és világszerte ismertek mégis azok lettek, akiket nem a tökéletes testarányokkal áldott vagy vert meg a Sors. Például Marie Taglioni, az első jegyzett balerina, akiről a balett-történész Jennifer Homans annyit írt epésen könyvében (az Apolló angyalaiban), hogy "gyöngék az arányai". Taglionit fizikai "hiányosságai" a művészi szabadság legmagasabb egére tornászták, legyenek bármilyenek is a testarányai.
Marie Taglioni, 1850
Minden szép és fontos testről mondtak már csúnyát - valahogy így lehetne összegezni a témával foglalkozó irodalmat. Kritizálhatták a legcsodálatosabb táncosnőket is, de aztán ugyanolyan hévvel rohantak színházba a lesajnálók, mikor például Pierina Legnani, az orosz táncosnő lépett színpadra, elképesztő erejű Auróra hercegnőként vagy Anna Pavlova, feledhetetlenül haldokló hattyúként. Pavlova, akinek a gyönge bokái és a karikalábai hozták divatba a modern spicc cipőt.
Pierina Legnani, c. 1891
Anna Pavlova, 1924
A 19. század ötvenes éveiben Galina Ulanova testesítette meg a vizuális ideált líraian hosszú végtagjaival, majd mindenkit elbűvölt Margot Fonteyn, lúdtalpaival, amelyekkel a balerina legendás átszellemültséggel táncolta a legmélyebb drámákat is.
Margot Fonteyn, 1950
Balanchine egyébként el is vette feleségül a számára legszebbet, a példátlanul magas Maria Tallchief-et, de szerette a lidérc-fényű Suzanne Farrellt is. Minden múzsája képes volt a határok megmozdítására, olyan mozdulatokra, melyek a klasszikust azonnal modernné tették.
Maria Tallchief, 1960
Suzanne Farrell, 1964
A ma balerinái is súlytalan szépségükben libbennek, miközben az előttük álló fizikai kihívások elképesztő erőnlétet és profi tréninget követelnek. Izmosabbak, erősebbek, jobban képzettek, mint elődeik - és ez a testükön is látszik.
Diana Vishneva teste egészen olyan, mint egy anatómiai lexikon, amiből minden izom kiolvasható.
Wendy Whelan, 2007
Maria Kowroski, 2008
Misty Copeland pedig új fejezetet nyit ebben a lexikonban. Az atlétikus kidolgozottságú balett testét.
Forrás: Vogue