Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Negyed századnyi Tranz

A TranzDanz nem egy szokványos társulat. Kovács Gerzson Péter (KGP) koreográfus áll a gyújtópontjában, aki produkcióról produkcióra újraszervezi a teljes csapatot, attól függően, hogy éppen milyen lelkesedését követi a színpadon. Néha a klasszikus balett szólistáit csábítja magához, máskor viszont épp a legfelkapottabb néptáncost hívja meg egy darabra. A Tranz így is, úgy is 25 éves.

plakát: www.tancelet.hu

kommentek: 0

Tovább olvasom

Chaplin tánca

Melyek az első képkockák, amiken már nem csak lovak parádéznak, hanem színészek közlekednek tánclépésben? Hogyan táncolt Chaplin és hogyan működött a híres Metro-Goldwyn-Mayer stúdió? Mikor találkozott először a táncművészet és a mozgókép? A Táncoló filmkockák elmesélik.

kommentek: 0

Tovább olvasom

Háború helyett szex

Testszínekkel csatázó fekete-fehérek, embernagyságú zongorabillentyűkből álló mozgékony díszlet, néptáncos indulatcsírákkal vegyülő, de törzsi kultúrát is idéző ösztönvilág - Bozsik Yvette legújabb darabja, a Préda a háborúk és a harcosok világába vezet. Bár az előadást a színlap szerint Mars isten kultusza és a rituális áldozatok világa inspirálta, az élmények alapján Bozsik sokkal inkább a férfit és nőt állandóan egymás ellen és egymáshoz feszítő erőket vizsgálja.

kommentek: 1

Tovább olvasom

KET

Mintha minden év a jubileumoké volna: a Trafó idén 15 éves, a Közép-Európa Táncszínház 25, Bozsik társulata most múlt 20, a Szegedi Kortárs Balett is egy évadon keresztül volt 25. A Közép-Európa Táncszínház ez alkalommal új művészeti vezetőt is kapott, Kun Attila személyében.

Foto: Kun Attila, fidelio.hu

Az ünnepi évad programjában négy premier, egy oktatási projekt, táncfilm-bemutató és forókiállítás is szerepel. Új darabbal érkezik Hámor József és Maday Tímea Kinga, Magács László és Kun Attila, az új művészeti vezető Mészáros Mátéval és Zachár Lóránddal, illetve egy másik darabban, Fassang Lászlóval együttműködésben. Négy, már korábban bemutatott produkció - Kun Attila: Horda, Jivko Jeliazkov: Monocrossing, Mádi László: Egy fáról, Gergye Krisztián: Vlad’ka Malá, Tárnok Marica: Shakespeare-mesék - marad repertoáron.

A KET most abban lesz erős, amiben eddig a Trafó járt élen, a művészeti oktatásban. Lesznek zártkörű és nyitott tréningek is, sőt ez év szeptemberétől indul az az oktatási csomag, ami a táncot már nem pusztán művészetként, de test- és szellemformáló technikaként is vizsgálja. A középpontban - az ígéret szerint - a tánc pszichére gyakorolt hatása lesz.

Az első bemutató novemberben, a Sissi Őszi Tánchét keretében lesz látható, Maday Tímea Kinga és Hámor József koreográfiája a Dűne. Decemberben Magács László rendez és Kun Attila koreografálja a Diótörőt, jövő márciusban Kun Attila, Mészáros Máté, Zachár Lóránd trió darabja, a Peregrinusok lesz látható, májusban pedig Fassang László orgonakíséretével és Kun Attila vezényletével az Elzenélt tánc, eltáncolt zene kerül színpadra.

Ez tehát a KET - mely korábban, 1989 előtt még Népszínház Táncegyüttesként futott - eddigi legsűrűbb évadja. 2006 óta, mikor minden korábbi bőr levedlése után Szögi Csaba új struktúrában, állandó társulattal, de meghívott koreográfusokkal kezdett dolgozni, a Közép-Európa Táncszínház évente általában két-három bemutatót hozott létre. Az elmúlt 6-7 évben nem volt olyan művészeti igazgató sem, aki ilyen erősen, koreográfusként is ennyire jelen lett volna a KET életében. Kun Attila tavasszal bemutatott darabja, a Horda volt az első olyan alkalom, mikor együtt dolgozott a társulattal - és erről beszélt a táncblognak is.

kommentek: 0

Tovább olvasom

Trafó

Az évadban jubilál a Trafó is, már 15 éve működik, de azért nem ünneplik szét magukat. Idén is minden a kísérletezésről szól majd, decemberig külföldiekkel, januártól viszont a magyar függetlenek felvonultatásával - ezt ígérte legalábbis a Nagy József ügyvezető igazgatása és Szabó Gyuri vezénylete alatt álló intézmény. 

Fotón az új évad mappája, Nagy Gergő munkája.

Ősszel folytatódik a 200% tánc, ami csak a nyaranta Bécsben megrendezésre kerülő ImpulzTanz volumenéhez fogható. Fellép a Trafóban Marie Chouinard, Michael Clark és Wim Vandekeybus a nagyágyúk közül, de olyan itthon még kevésbé ismert fiatalok is, mint Ikuyo Kuroda, aki a japán Batik társulatot viszi és az izraeli Sharon Eyal, és New York-i Kyle Abrahams.

Ebből a sorból persze a legelső,  a kanadai Marie Chouinard ígéri az egyik legizgalmasabb estét, három év kihagyás után most a legfrissebb produkcióját hozza a magyar színpadra december 6-án és 7-én, amit egyébként épp a bécsi közönség már élvezhetett júliusban. A HENRI MICHAUX: MOUVEMENTS egy egyfelvonásos, Michaux könyvének balett-fordítása, a GYMNOPÉDIES pedig 11 táncos duettjének mozgékony egymásba fordulása.

Az újdonság mellett lesz legenda is a színpadon: Vandekeybus legelső - és azóta már felújított - darabja a What the body does not remember?. 

Ismét látható lesz egy két éve készült Wim Vandekeybus munka is, amelyben a magyar táncos/koreográfus Mészáros Máté is közreműködött. Az Ultima Vez sűrű jelenléte tulajdonképpen egy háromrészes sorozat: az első két rész a belga koreográfus pályafutását követi, a honnan indul - hova jut el kérdéskörön keresztül, az utolsó állomás pedig Mészáros Máté saját, egészestés műve, amelynek létrejöttét Vandekeybus / az Ultima Vez is támogatja.

A skót származású híres balettművész, Michael Clark is jelen lesz az őszi programban. Clark története minden társadalmi törvényszerűséggel szemben íródik. Már a '70-es években teljesen szembe fordult a balett konvencióival, és a punk polgárpukkasztó világával jegyzet el magát. Most, legújabb munkájában pedig visszatér a botrányos kezdethez - és David Bowie zenéjéhez.  

A táncok sorozata szeptemberben a csak női táncosokból álló együttessel, a Batikkal indul. Ikuyo Kuroda együttese saját bevallása szerint nem máshonnan, hanem a belső pszichéből szabadítja fel energiát az Itt van Japán! fesztiválon. 


kommentek: 0

Tovább olvasom

HTML