A TranzDanz nem egy szokványos társulat. Kovács Gerzson Péter (KGP) koreográfus áll a gyújtópontjában, aki produkcióról produkcióra újraszervezi a teljes csapatot, attól függően, hogy éppen milyen lelkesedését követi a színpadon. Néha a klasszikus balett szólistáit csábítja magához, máskor viszont épp a legfelkapottabb néptáncost hívja meg egy darabra. A Tranz így is, úgy is 25 éves.
plakát: www.tancelet.hu
A TranzDanz tehát egyet jelent KGP-vel - ötleteivel, fényeivel, diszleteivel és zenéivel. A Lábán-díjas koreográfus a negyedszázad ünneplésére teremtett egy képzeletbeli várost, DiverZity-t, melynek hiszterizált és agymosott, gyűlölködő és féltékeny, reális és irracionális félelmektől rettegő, a vezérért rajongó vagy neki csupán meghunyászkodó lakóit látjuk majd. Egyre csak torzulnak az arcok, egyre gyűröttebbek a maszkok, egyre giccsesebb és ócskább a végeredmény. Széttöredezett, apró fragmentumokból összeálló, irányvesztett életük nem tart sehová, talán már nem is élnek, illúzió, propaganda, népi-globál-reality-show, átverés az egész… - ígéri a színlap. Nincs más lehetőség, fel kell venni a harcot. De miképp? Nem a diverzity-i emberek eszközeivel, az biztos. A feladatunk az, hogy megfigyeljük, analizáljuk és leírjuk saját magunkat, környezetünket és szembesítsük az acsarkodó egymásra csaholókat eljárásuk társadalmat, közösséget romboló voltával, kicsinyességével, pitiáner provincializmusával, igen, kinevetve, kigúnyolva és leleplezve őket, hogy egy érdeklődő, nyitott, ironikus, felvilágosult, kételkedő, szuverén, autonóm világban élhessünk - fogalmaz KGP és a 25 éves TranzDanz, melyben ezen az előadáson Blaskó Borbála, Bora Gábor, Fehér Laura és Tókos Attila táncolnak.
Decemberben az ünneplés jegyében ismét színpadra kerül a Bankett, a Lábán-díjas előadás felújítás is. „A Bankett egy sok szálon futó ponyvaregény, szappanopera, népmese eltúlzott figurákkal, archetípusokkal. Szürreális. Álom (pont). Olyan, mint a mai hétköznapok, ahol mindenki mindenkinek társa, szövetségese, intrikusa, ellensége, barátja és haragosa, szeretője és el-szeretője. Mindenki vezér és katona, kurva (és) rendőrkapitány, munkás-paraszt-értelmiségi, művész-műértő, kicsinyes és még kisebb… Ők jönnek össze a lakomára (torra?). Ők az én közelmúltam (és közeljövőm) szereplői" - avatja be a nézőt KGP.
Aki egyébként hihetetlen karriert futott be ebben az elmúlt 25 évben. 1989-től 3 évig Franciaországban dolgozott a Ballet du Fargistan táncos-asszisztenseként, majd 1996-ban Londonban a Laban Center-ben látványtervezői diplomát szerzett (Visual Design for Dance). 1992-ben a világ legrangosabb kortárs koreográfiai versenyén, a Rencontres Choreographiques Internationales de Bagnolet-en (Párizs) elnyerte az ADAMI Előadói Díját és a Zsűri Zenei Különdíját, így máig az egyetlen magyar díjazottja a versenynek. 1993-ban a Fővárostól az év Legjobb Alternatív Produkciója Díjat kapta. A Co-Ax című produkció 2000-ben a III. Országos Kortárs Összművészeti Fesztiválon a zsűri Előadói Díját, 2001-ben a IV. Fesztiválon a Coda című produkcióval a zsűri Produkciós Díját, és a darab táncosa a Legjobb Táncosnő Díját, a Magyar Stúdiószínházi Műhelyek XIII. Fesztiválján a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma megosztott alkotóközösségi díját, a darab zeneszerzője – Dresch Mihály – a legjobb zenéért járó díjat kapta. 2003-ban a Tánc Fesztiválján Kovács Gerzson Pétert a Legjobb Férfi előadó Díjával tüntette ki a zsűri.
Fotó: Hapak Péter, tranzdanz.hu
2006-ban a magyar tánc-szakma Harangozó Gyula Díjjal, a hazai kortárs tánc független szakértőiből álló zsűri Lábán Rudolf Díjjal tüntette ki, 2009-ben a Magyar Táncművészek Szövetségétől az Évad Legjobb Alkotója Díját kapta meg, 2010-ben ismét Lábán Díjban részesült, és a XIII. Országos és Nemzetközi Kortárs Összművészeti Találkozón a re-DNS című produkcióval a Fődíjat hozta el.
KGP – a TranzDanz mellett – dolgozik más kortárs tánc produkciókban is, drámai színházakban, 10 évig a Magyar Állami Népi Együttes társ-rendezője, koreográfusa, látványtervezője volt.
A TranzDanz játszott Párizsban, Londonban, Berlinben, Tel Avivban, Toulouse-ban, Liechesterben, Erhlangenben, Potsdamban, Bukarestben és Frankfurtban, Gyergyóban, Koppenhágában, Veszprémben, New Yorkban, Amszterdamban, Szingapúrban, Varsóban és Lublinban, Hamburgban, Montrealban, Lille-ben, Temesváron ... és KGP a MU Színház egyik megalapítója, 1994-től 2002-ig művészeti vezetője is. Irányítása alatt a MU Színház az ország legjelentősebb, nemzetközileg is elismert, független kortárs befogadó színházává vált. KGP a legjelentősebb európai kortárs tánc hálózat, az Aerowaves magyar képviselője volt 8 éven át, 2003-ig.
A DiverZity-t 2013. október 11-12 -én mutatják be a MU Színházban, a Bankettet pedig a Nemzeti Táncszínházban láthatják majd, 2013. december 19-én.