Hogyan hat a Brexit az európai táncművészetre? Van-e okuk a brit táncművészeknek tartani az új függetlenségtől? A gazdasági-politikai hatásokról már számos cikk született, de arról csak kevesen értekeztek, hogy a művészetet hogyan befolyásolja a brit állampolgárok döntése. A legnevesebb táncosok pedig nyílt levélben álltak ki az EU-tagság mellett. Mitől tartanak ők?

Illusztráció: Akram Khan Company, Vertical Road/ fotó: Richard Haughton

 

Nehezebb lesz elcsábítani fiatal tehetségeket?

Ismene Brown, a The Spectator című lap táncszakírója szerint három olyan nyilvánvaló következménye lesz a Brexitnek, ami érinti a brit táncművészetet (és persze kérdés, hogy a folyamat hogyan zajlik majd le, és egészen pontosan kiket érint). 

Máig az EU-tagállamokból érkezők nagyon egyszerűen, a bürokratikus buktatók kikerülésével tudtak munkát vállalni (biztonságosan) a szigetországban, ami nyilván hatott a hazai tánctársulatokra is - sokkal nagyobb merítésből válogathatták ki tagjaikat. A Rambert Dance ügyvezetője, Nadia Stern szerint így néznek ki a számok:

A társulatokban táncolók fele brit, negyede más tagállamból érkező EU-állampolgár és negyede volt eddig nem EU-állampolgár.

Akram Khan, a neves koreográfus így nyilatkozott:

Ha csökken a művészek mobilitása a megváltozott bevándorlási és vízumszabályozás miatt, az a gyakorlatban azt fogja jelenteni, hogy a legjobb nemzetközi táncművészeket sokkal nehezebben szerezhetik meg a brit társulatok.

Ráadásul a The Royal Ballet jelenét és múltját leginkább meghatározó művészek éppen más EU-országokból érkeztek: Spanyolországból a társulatot irányító Tamara Rojo, Franciaországból Sylvie Guillem, Dániából Johan Kobborg. Mit jelent ez majd hosszú távon? Azt, hogy sokkal kevesebb európai művészt és több britet látunk majd a társulatban.

Tamara Rojo/ Fotó: Johan Persson 2009

És a piszkos anyagiak

A brit társulatok tradicionálisan két forrásból finanszírozták működésüket: a brit kormány segítségével és az EU támogatásával. Arra vajmi kevés esély van, hogy miután az unió kiszáll ebből a rendszerből, a kormány kipótolja a hiányzó összegeket. Ez nettó veszteség. Nem beszélve arról, hogy a font azonnal veszített az értékéből, a hitelminősítő intézetek pedig várhatóan rosszabb pozícióba sorolják majd az országot. A gazdaságot sokkolta a döntés - ez a művészet finanszírozására is hatással lesz.

Goodbye turnék!

Nyilván nem az összes európai turnéra kell most gondolni, de a tény, hogy az eddigi könnyű szevezést egy sokkal bonyolultabb váltja majd fel, alaposan megnöveli az előkészületek és a lebonyolítás költségeit. A brit társulatok eddig keresztbe-kasul turnézták Európát - és ez nemcsak a kis távolságok miatt volt így. Nem kellett vízumról, adókról, egészségbiztosításról gondoskodni. Most, hogy az unió szabályai és közös törvényei már nem védik őket, mindent ismét önállóan kell intézniük. 

Persze - ahogy Stern is írja cikkében - minden azon múlik majd, milyen feltételekkel távozik az ország az EU-ból. De arra csekély az esély, hogy a táncművészek jól jöjjenek ki ebből a helyzetből.

A cikk forrása itt olvasható.