1904. január 22-én született a balett megújítója, az amerikai balett "atyja", a New York City Ballet együttesének alapítója, George Balanchine. Azon a napon, 114 évvel ezelőtt egyébként még nem így hívták: minden idők egyik legtehetségesebb koreográfusa Giorgi Melitonovich Balanchivadze néven látta meg a napvilágot.
Terpszikhoré, avagy
A tánc múzsájának "helytartója" - így gondolt önmagára a balett megújítója, az örök elégedetlen és mindig fegyelmezett, az örökkévalóságra és tökéletesre törekvő Gerorge Balanchine.
Született Szentpétervárott 1904-ben, meghalt New Yorkban 1983-ban. Az orosz-grúz koreográfus már ötévesen nagyon elszántan tanult zongorázni – hiszen apja neves zeneszerző volt –, de a komolyzenétől elcsábította a tánc. Tízévesen a cári balettiskola növendéke lett, hét évvel később pedig a Mariinszkij Színház balettkarában táncolt. (Már írtunk arról, hogy mit nem tudunk általában az életéről.)
A kezdetek
Anton Rubinstein, Sibelius, Kjui, Rimszkij-Korszakov zeneművekre írt koreográfiát, majd G. B. Shaw Ceasar és Kleopátra című művének színpadi változatához írt táncbetétet. Aztán egyszer csak nem tért vissza a hazájába.
Mert a kor legnevesebb mecénása, Szergej Gyagilev elhívta a neves Orosz Baletthez. Számukra tíz koreográfiát írt, ebben az időszakban látott neki az új balettstílus megteremtésének.
Utazás
Gyagilev 1929-ben távozott az élők sorából, Balanchine ekkor egy londoni színházhoz, majd a Dán Királyi Baletthez, utána pedig a monte-carlói Orosz Baletthez igazolt. Ez volt életének utolsó olyan periódusa, amikor még ő maga is táncművészként lépett színpadra. Később már csak a koreográfiának szentelte magát.
Egy fiatal amerikai mecénás, Lincoln Kirstein magával vitte Párizsból az Egyesült Államokba, ahol 1934-ben megalapította az Amerikai Balett Iskolát és Társulatot.
Ez az év a 20. századi modern balettművészt megteremtődésének éve. Az első alkotás pedig A szerenád, amit Balanchine Csajkovszkij zenéjére koreografált.
NYCB
Balanchine és a New York City Balett neve összeforrt: 1948-ban alapította, 1982-ig vezető koreográfusa és művészeti igazgatója volt. 150 koreográfiát készített, melyek közül a legnevesebb a Diótörő volt.
Itthon
Legutóbb a Téma és Variációk került a Magyar Nemzeti Balett repertoárjára. Erről interjút is készítettünk Dózsa Imre balettmesterrel, az Opera örökös tagjával és mesterművészével.