e

Új társulattal lép színpadra november 13-án este a Juronics Tamás vezette Szegedi Kortárs Balett a Nemzeti Táncszínházban. A Rítus című darab fővárosi premierje véres és vicces játékot ígér.

Fotó: 7ora7.hu

A magyar kortárs tánc mostanában az ösztön, a tomboló indulat, az ősi erők motívumainak megfejtése felé indult el. Kun Attila Hordája és Bozsik Yvette Prédája után megérkezik a szegediek Rítusa. A három karakteres koreográfus-rendező nyilván egészen másképp fogalmazza meg a civilizáció és a törzsi csoportdinamika feszültségét, mégis figyelemre méltó ez a közös témaválasztás. Így még izgalmasabb a kérdés, az új társulat és Juronics mit tudnak megfogalmazni (amit még nem láttunk az elmúlt egy évben).

Juronics esetében a hangsúly - ha lehet hinni a színlapnak - az új civilizáción van, a romokon éledő új kultúrán. " A természetes, a nyers erővel és hittel teli élet mindig helyet követel. Ha kell, eltörölve kifinomultabb, >túlcivilizált< kultúrákat. Majd azok maradékán, romjain új rítusokban építi magát. Mígnem maga válik hasonlóvá az általa eltaposott világhoz." A téma megunhatatlan és végtelen, hiszen az elmúlás és éledés körforgása nem áll le. Ahogy nem lehet megfékezni az ember küzdelmét sem azért, hogy másoknak megfeleljen - állítja a koreográfus. 

De mi a rítus funkciója ebben az állandó átalakulásban? Juronicsék szerint az, hogy segítsenek megtalálni a közös hit alapjait és a kapcsolatot a transzcendenssel. Mert "emberi és isteni énünk küzdelme végtelen és feloldhatatlan". A véres és verejtékes harcot mégsem kell komolyan venni, a barbárság ütötte sebek humorral gyógyíthatóak: a második felvonás a tervek szerint oldani készül az elsőt, ellentéte és egyben kiegészítője annak. 

Forrás: 7ora7

Budapesti bemutató: 11.13. (szerda), 19.00, Nemzeti Táncszínház