Odette és Odile: a tiszta és természetes szemben a számítóval, a manipulatívval; az ártatlanság szemben az örök csábítóval; az érzékeny galamb szemben a kiszámíthatatlan vadmacskával.  A hattyúk tavában minden benne van, amiért szeretjük a nőket. Hogyan táncolja el ezt a két karaktert egy nő? Hogyan látja őket Kim Minjung, a Magyar Nemzeti Balett társulatának huszonegy éves tagja, aki élete első főszerepében rögtön saját álmait váltja valóra?

 

 Láthattuk már a Szilfidben, A diótörőben, a Coppéliában egy rövid szóló erejéig is, mégis, a karból nehéz vagy legalábbis nem egyértelmű felfigyelni valakire, nézőként. Mindenkit meglepett, hogy néhány év tapasztalatal rögtön A hattyúk tavának főszerepében találkozhatunk Önnel. Mesélne kicsit a múltjáról és arról, hogyan kapta meg a szerepet?

A Koreai Nemzeti Művészeti Egyetem hallgatója voltam, miután korábban is, alap- és középiskolában is művészeti képzést kaptam. Nincs még nemzetközi tapasztalatom, Budapest előtt csak Koreában tanultam. Viszont amikor diplomáztam, rögtön meg is nyertem egy nemzetközi balettversenyt, amit Olaszországban rendeztek. Ott találkoztam Solymosi Tamással, aki a zsűri tagjaként volt jelen, de táncosokat is keresett és meghívott egy budapesti meghallgatásra. Itt pedig elém rakott egy szerződést. Elképesztően boldog voltam. Ez életem első társulata, és első külföldi munkája is.

Itt pedig kartáncosként kezdte.

Igen, de azok között vagyok, akik helyettesítenek, beugranak, ha valaki megbetegszik, lesérül vagy valami más miatt kiesik. A válogatás után pedig megkaptam a főszerepet, ami engem is meglepett. Nem tudtam róla, nem szólt senki külön, csak a barátnőm súgott néhány nappal az eredményhirdetés előtt, hogy úgy hallotta, megkapom, de nem hittem el neki. Ő magyar, kicsit jobban ismeri a helyi viszonyokat nálam. Szóval odamentem a táblához, ahová a szereposztásokat kifüggesztik, láttam, hogy szerepel a nevem. Leírhatatlan érzés volt. Azonnal hívtam az anyukámat, hogy elmeséljem neki.

Fotók: Nagy Attila, Pályi Zsófia

Minden balerina szerepálmát kapta, huszonegy évesen. Egy pillanatra sem fordult meg a fejében, hogy én ezt nem tudom megcsinálni, nem vagyok elég tapasztalt hozzá?

Nagyon nehéz a szerep, az is borzalmasan megterhelő fizikailag, hogy három órát színpadon kell lennem. Ráadásul ilyen nem volt még korábban. Nagyon összetett, komplex feladat,  a szerep mellett fizikailag is rengeteget kell fejlődnöm. A nehéz, technikásabb részekre koncentrálok, nagyon sokat kell gyakorolnom, ráadásul arra a jelenetre, amit mindenki ismer, a 32 fouettes-re minden balerina elfárad, így a kondíciómra is nagyon kell figyelnem. Szóval nagyon, nagyon sokat kell dolgoznom, hogy minden tökéletes legyen a premierre.

Érzelmi értelemben is kihívásokkal teli ez a szerep. Két teljesen eltérő karakterű nőt kell hitelesen felébreszteni és megmutatni. Hogyan építette Odette és Odile karakterét?

A balett legizgalmasabb, legfontosabb része az érzelmek kifejezése: hogyan lehet a mozdulatokkal egészen pontosan megidézni egy-egy hangulatot, feszültséget, felépíteni egy karaktert. Érzelem nélkül a mozdulatok pusztán mozdulatok maradnak. Szépek, de üresek. A néhány hetes próbafolyamat alatt még erősebben láttam meg ezt, megtapasztaltam, milyen amikor az érzéseim is jelen vannak és milyen, amikor azok nélkül dolgozom. Ég és föld. Ebben a szerepben ráadásul, mint mondta, két egészen különböző figurát kell megformálni, Odette tiszta szépségét és Odile manipulatív, csábító nőiességét.

Melyik áll közelebb?

Odette. Nekem nehéz, vagy legalábbis nem magától értetődő Odile-t megértenem és megéreznem. Nagyon kell figyelnem, nemcsak a testemet, az elmémet is kontrolálnom kell. Főszereplőként ráadásul csak az egyik feladat, hogy a saját szerepedet jól csináld, a másik, amit szintén most tanulok, hogy finoman a többieknek is irányt kell mutatnod. 

Legkedvesebb és legnehezebb jelenet?

A legkedvesebb, mikor a herceg elmegy vadászni és találkozik Odette-el. Gyönyörű jelenet. A legnehezebb, a fekete hattyú és a forgás, amit már korábban is mondtam, a harmadik felvonás végére elfáradok. Komplikált, mikor Odette tiszta, törékeny, sebezhető finomságával szemben megjelenik Odile nagyon határozott, eltökélt és erős szexuális kisugárzású énje.

Amikor beszélgetünk, még nem volt az Ön bemutatója, így nincs is még tapasztalata arról, hogyan fogad majd a közönség. Mit vár?

Nagy izgalom van bennem, május 9-én leszek én a főszerepben. Addig is igyekszem mindenkit nézni, mindenkivel beszélni, mindenkitől tanulni. Szerencsém is van, mert a többiek nagyon segítőkészek, senki nem irigykedik, mindenki dolgozik velem. De azért ez egy nagyon nagy nyomás még így is, hogy csak támogatást kapok. 

Utána?

Megyek vissza a tánckarba.

Nem lesz furcsa?

Egyelőre inkább az a furcsa, hogy most a főszerepet táncolom. Hatalmas esélyt kaptam, igyekszem élni vele. Másra most nem is nagyon figyelek.