Audrey Hepburn imádta a balettjeit. Ő pedig imádott úgy fogalmazni, mintha mindig egy idézetekkel teli könyvet írna. George Balanchine egyik legfontosabb koreográfiáját mutatja be a Magyar Nemzeti Balett, ennek apropóján előszedtük, mit nem tudunk a mesterről.
Klasszik 47°N19°E
#1 Audrey Hepburn rajongott Balanchine darabjaiért
Hepburn Amszterdamban kezdett balettozni, Sonia Gaskellnél – aki később a Holland Nemzeti Balett művészeti vezetője lett, és Hans van Manen is nála tanult –, majd Londonban folytatta Marie Ramberttel. Bár a pályája másfelé vitte, a színésznő élete végéig rajongott a Balanchine-koreográfiák felvételeiért, egész gyűjteménye volt belőlük.
#2 Nem szerette, ha beleszólnak a munkájába, de ez kevéssé látszott rajta
Szeretem egy bizonyos módon végezni a dolgokat, akkor is, ha mindenki másképp csinálja és senki nem ért velem egyet. De általában nem akarok érvelni a véleményem mellett...
#3 Balettművész és zongorista
Egyszerre tanult a cári balettiskolában és a konzervatóriumban, apja pedig a kor egyik legnevesebb grúz zeneszerzője volt. Már ötévesen elkezdett zongorázni, tízévesen lett a szentpétervári cári balettiskola növendéke, tizenhét évesen pedig már a Mariinszkij Színház balettkarának tagja. Balanchine rajongott Csajkovszkijért.
#4 A koreográfus varázsló is
A koreográfusnak és a táncművésznek minden pillanatban emlékeznie kell arra, hogy a nézőt a szemén keresztül kell "megérintenie". Egy olyan illúzióvilágot teremt, aminek valóságáról meggyőzi a nézőt – ahogy a varázslók teszik.
#5 Coco Chanel is tervezett kosztümöt egy darabjához
Balanchine minden szempontból újító volt. 1924-ben Szergej Gyagilev a neves Orosz Balett társulathoz hívta, ekkor változtatta meg nevét is, Georgij Melitonovics Balancsivadze-ról az egyszerűbb George Balanchine-ra. Ekkor már koreografált is: az együttes számára tíz koreográfiát készített. Az egyikhez, a Sztravinszkij zenéjére írt Apollon musagete-hez a kosztümöket Coco Chanel tervezte.
A Magyar Nemzeti Balett bemutatójáról bővebben itt.