Idén április 19-én indul és tíz napon át tart a Budapest Táncfesztivál. Házigazda a Nemzeti Táncszínház, de mint minden évben, nem csak a várban, hanem a Müpában is lesznek előadások. Például az év legnagyobb táncünnepének gálaestje, április 29-én. Könnyen táncmérgezést kaphatunk, úgyhogy segítünk válogatni.
Izgalmas év az idei a táncban. A Juronics Tamás által vezényelt Szegedi Kortárs Balett most huszonöt éves, Bozsik Yvette társulata húsz, utóbbi ráadásul ebben az évben lett kiemelt együttes, ami az új előadóművészeti törvény értelmében azt jelenti, hogy meghatározott éves büdzséből gazdálkodhat a jövőben. Legalábbis idén.
A fesztiválprogram is az ünnepekre épít: a szegediek dupla Stabat Matert hoznak, Pergolesi és Arvo Pärt hangján szólal meg Jacopone da Todi szövege. A klasszikus, Pergolesi zenéjére írt koreográfia a kortárs balett társulatának megalakulását, a második pedig Juronics igazgatásának debütálását idézi, 1993-ból.
Bozsik Yvette két darabbal csábít: műsoron lesz a fesztivál ideje alatt az Orfeusz és Euridiké, de az igazi attrakció a felújított Tavaszi áldozat (Le Sacre du printemps). Utóbbi kifejezetten ínyenceknek való: az eredeti, Sztravinszkij zenéjére írt Nizsinszkij-koreográfia brutalitása, nyers őszintesége a finom, selyemízű baletthez szokott közönségből felháborodást váltott ki bemutatóján, száz évvel ezelőtt, 1913-ban. Nem volt ez másképp akkor sem, amikor Bozsik Yvette táncolta a saját áldozatát, 1999-ben. Más lesz a darab, más a nő és más a hatás, ígéri Bozsik, aki most nem lép színpadra.
A Tavaszi áldozat idén a Budapest Táncszínházat is magával ragadta - Zachár Lóránd verziójában A tűzmadár is megjelenik az áldozat mellet. Stravinsky Inspirációk címmel borzonghatunk a pogány véráldozatoktól.
A magyarok közül premierrel a Magyar Állami Népi Együttes készül - a Szarvasének szintén a táncszínház felkérésére készült el. A megőrzés és progresszió szimbolikáját igyekszik megragadni a 63 éve működő tánccsoport, ami most igazán kedves a befogadó intézmény új igazgatója, Ertl Péter szívének, mert ezt a két szót tűzte saját vezetői zászlajára. A legbenső, ősi ritmusok és dallamok szólalnak meg Kun Attila koreográfiájában is, a Hordában.
Feledi János a boldogtalanságot, nőiességet és halált kutatja az Idők folyamán című darabjában, amit a Virgina Woolf-regény ihlette Órák című film inspirált.
A Budapesti Táncfesztivál promóvideója
Külföldről idén három együttes, a német Company Fabrik Potsdam, a South Bohemian Ballet és a brazil Grupo Corpo lép színpadra a fesztivál első hétvégéjén. A potsdami együttes a bezártságtól való félelmet, a kiszabadulás lehetetlenségéből fakadó kétségbeesést, a klausztrofób rettegést mutatja meg, a brazilok férfi és nő távolságának fájdalmát örökítik meg, a cseh társulat pedig négy szokatlan, egyfelvonásos balettel készül.