A nyári nyugalom után végre lassan beindul a táncszezon is, most megmondjuk, mit nézz meg és mit ne az évad első hónapjában, szeptemberben. Lesz új Bozsik Yvette koreográfia, butoh-fesztivál, amiért rajongunk és az L1danceFest keretein belül Budapestre látogat a dán tánc- és tárgyszínház, a Rapid Eye.

fotó: Horváth Judit, Bozsik Yvette Társulat: Préda

 

Szeptember 18-án mutatják be a Prédát, Bozsik új darabját a Nemzeti Táncszínház Színháztermében. A téma nem vidám, a leírás szerint a koreográfus a tánc kifejező lehetőségeinek határait keresve ábrázolja egy birodalom bukását, egy kultúra megsemmisülését, az emberek egymás iránti gyűlöletét, amely évszázadok óta ír ki kultúrákat az egyetemességünkből. Az előadás inspirálója a Mars istent körülvevő kultusz, a rituális áldozati szertartások, a közös tánc és annak isteni ereje. A zenét Philippe Heritier Párizsban élő svájci kortárs zeneszerzőkomponálta, kifejezetten a Prédának. 

Szeptember végén Budapestre költözik a Japán kultúra és a butoh - a káosz művészete. A legnagyobb női butoh táncoson kívül fellép Ko Murobushi, a legelismertebb butoh-mester, Kripta című koreográfiájával. Az előadás feldolgozását közönségtalálkozóval segítik a szervezők. 

fotó: Szabó Péter, Ko Murobushi: Kripta

Idén is megrendezik az L1danceFestet, szeptember 18-a és 23-a között a MU Színházban, a Jurányi Inkubátorházban és a Bakeltiben lesznek előadások. Az általunk kiszemelt tánc- és tárgyszínház, a dán Rapid Eye a táncszínház Refektóriumában ad elő, 21-én. 

A Trafó ősszel elegáns polipokkal nyit, műfajilag pedig új cirkusszal. Pan Potban a főszereplő zongorista mellett szerepet játszik egy raklapnyi fehér labda és három zsonglőr is - ígéri a színlap. A francia együttes pontosan számol az idővel, a ritmussal: ha a magas labda alatt nem áll senki, hogy elkapja, az csak azt jelenti, hogy még nem áll ott senki. A három előadó úgy mozog a labdák előre beprogramozott, fehér csíkot húzó, feszesen, pontosan, kiszámolt röppályáján, mintha a korzón sétálna. Átírják mind a zenei, mind a grafikus érzékelést. Bevallásuk szerint legnagyobb hatással a Maguy Marinnel, a Pina Bausch-sal és a Josef Nadj-gyal történt találkozás volt rájuk - nekünk pedig mindhárom igen nagy kedvencünk.

A balettimádók pedig Kozmér Alexandrát és Leblanc Gergelyt dícsérhetik tekintetükkel az Operaház színpadán, a nagy klasszikus, Giselle főszerepeiben.