Reprezentáció, intimitás, alázat és emberség - mi köze ennek a négy fogalomnak a testhez? Mi köze a tánchoz? És főként a ma estéhez? Várnagy Kristóf és Egyed Bea tudja a választ, és nem is fél elmondani.
Reprezentáció, intimitás, alázat és emberség - mi köze ennek a négy fogalomnak a testhez? Mi köze a tánchoz? És főként a ma estéhez? Várnagy Kristóf és Egyed Bea tudja a választ, és nem is fél elmondani.
A Nemzeti Táncszínház új épülete immár több mint egy hete megnyitotta kapuit a táncszerető közönség előtt. Ertl Péter igazgató az OperaCafé legutóbbi adásában beszélt arról, miért örül a klasszikus tánc jelenlétének az új színpadon.
Egyazon napon nyitja meg kapuit a Nemzeti Táncszínház épülete és kezdődik el a Budapest Táncfesztivál. Február 15-én egy zártkörű gálával indul el a két hétig tartó fesztivál, az első budapesti premier, a Győri Balett produkciója szombat este látható majd.
Február közepén debütál a Nemzeti Táncszínház új épülete, nem is akármilyen programsorozattal: itt rendezik meg ugyanis a tavasz egyik legrangosabb hazai tánceseményét, a Budapest Táncfesztivált. A Magyar Nemzeti Balett együttese egy klasszikus válogatással és egy modern esttel is várja a közönséget ezekben a napokban. Az új helyszínről Solymosi Tamás balettigazgatót kérdeztük.
Mintha minden év a jubileumoké volna: a Trafó idén 15 éves, a Közép-Európa Táncszínház 25, Bozsik társulata most múlt 20, a Szegedi Kortárs Balett is egy évadon keresztül volt 25. A Közép-Európa Táncszínház ez alkalommal új művészeti vezetőt is kapott, Kun Attila személyében.
Foto: Kun Attila, fidelio.hu
Az ünnepi évad programjában négy premier, egy oktatási projekt, táncfilm-bemutató és forókiállítás is szerepel. Új darabbal érkezik Hámor József és Maday Tímea Kinga, Magács László és Kun Attila, az új művészeti vezető Mészáros Mátéval és Zachár Lóránddal, illetve egy másik darabban, Fassang Lászlóval együttműködésben. Négy, már korábban bemutatott produkció - Kun Attila: Horda, Jivko Jeliazkov: Monocrossing, Mádi László: Egy fáról, Gergye Krisztián: Vlad’ka Malá, Tárnok Marica: Shakespeare-mesék - marad repertoáron.
A KET most abban lesz erős, amiben eddig a Trafó járt élen, a művészeti oktatásban. Lesznek zártkörű és nyitott tréningek is, sőt ez év szeptemberétől indul az az oktatási csomag, ami a táncot már nem pusztán művészetként, de test- és szellemformáló technikaként is vizsgálja. A középpontban - az ígéret szerint - a tánc pszichére gyakorolt hatása lesz.
Az első bemutató novemberben, a Sissi Őszi Tánchét keretében lesz látható, Maday Tímea Kinga és Hámor József koreográfiája a Dűne. Decemberben Magács László rendez és Kun Attila koreografálja a Diótörőt, jövő márciusban Kun Attila, Mészáros Máté, Zachár Lóránd trió darabja, a Peregrinusok lesz látható, májusban pedig Fassang László orgonakíséretével és Kun Attila vezényletével az Elzenélt tánc, eltáncolt zene kerül színpadra.
Ez tehát a KET - mely korábban, 1989 előtt még Népszínház Táncegyüttesként futott - eddigi legsűrűbb évadja. 2006 óta, mikor minden korábbi bőr levedlése után Szögi Csaba új struktúrában, állandó társulattal, de meghívott koreográfusokkal kezdett dolgozni, a Közép-Európa Táncszínház évente általában két-három bemutatót hozott létre. Az elmúlt 6-7 évben nem volt olyan művészeti igazgató sem, aki ilyen erősen, koreográfusként is ennyire jelen lett volna a KET életében. Kun Attila tavasszal bemutatott darabja, a Horda volt az első olyan alkalom, mikor együtt dolgozott a társulattal - és erről beszélt a táncblognak is.