A Velekei László-vezette Győri Balett egy két részből álló kortárs balett esttel nyitja meg az évet. Az első részben Virginia Woolf küzdelemeiben merülhetünk alá, a második pedig Lengyel Menyhért ismert történetének újból feldolgozásával találkozhatunk. A színtér egy metrómegálló, a tét: a vágy beteljesítése. A vágy pedig maga: Mimi.
A Seregi- és Harangozó-díjas koreográfus, Lukács András darabjával indul a 2022-es év a Győri Balett számára. A történet egyik feldolgozása "Örvény" címmel járt már Budapesten is, a Magyar Nemzeti Balett előadásában. Lukács így emlékezik vissza a darab keletkezésének történetére:
Már sok évvel ezelőtt megérintett Virginia Woolf drámai története, mikor Az Órák című filmet láttam. Hatására született az "Örvény" című kettősöm melyből később, egy azonos című egyfelvonásos darab. Néhány év elteltével találtam rá Max Richter "Tuesday" című szerzeményére mely a tragikus sorsú írónő férjének írt búcsúlevelével kezdődik. A művet - mely a Hullámok című tétel zenei alapját adja - a gyengédség, a törékenység, a félelem - ugyanakkor a döntés egyértelműsége is jellemzi.
Az írónő életéről így mesél:
Virginia Woolf súlyos depresszióban szenvedett, s talán már a skizofrénia is kialakulóban volt nála. Tudta, hogy elkerülhetetlen betegsége pusztító méreteket kezd ölteni és bizonyára bűntudatot érzett, hogy ezzel tönkre teszi férje életét.
Virginia Woolf 1941. március 28- án vetett véget életének. Jól tudott úszni, ezért kabátjának zsebeit telerakta kövekkel, nehogy az utolsó pillanatban meggondolja magát.
A koreográfus interpretációja szerint a "Virginia" és a " A Hangok" tételek ezt a belső vívódást, valamint a hangoktól való félelmet és a mentális hanyatlást hivatott kifejezni.
Vágyam, hogy egy nap " A Hullámok " és az " Örvény " összekapcsolásával tegyem teljessé Virginia kétségbeesett küzdelméről és döntéséről szóló koreográfiámat.
Ki ne ismerné, ki ne szeretné A csodálatos mandarin történetét? A férfiét, aki életén túl is élni akar és tud a vágyért? Velekei László Mimi című darabja új térben, új körülmények között mutatja meg a mandarint és vágya tárgyát, Mimit.
Velekei koreográfiája
a mágikus realizmussal kacérkodik. A hétköznapok biztonságos szürkesége és a delírium hazudta eufórikus állapot között egyensúlyozó történetben a társadalom peremén tengődő narkós banda és a Mandarin számunkra is ismerős kulisszák között vív élethalálharcot.