Idén novemberben megjelentek végre az első barna spicc cipők. Távolról nézve talán kérdéses lehet a tény hírértéke, a balett világát ismerve azonban egyértelmű, hogy ez a pillanat korszakváltást jelent. Sokan küzdöttek és küzdenek ma is azért, hogy evidens legyen a színes bőrű táncosok elismertsége, és úgy tűnik, harcuk sikerrel zárult.
Sok évvel ezelőtt írtunk már a balerinák és a spicc cipő kultuszának "születéséről", de akkor még a szín jelentőségéről nem ejtettünk szót. A spicc cipő a táncművészek mindannapos társa, lábuk meghosszabbítása, testük "kiterjesztése". Ha a színe elüt a táncos bőrének árnyalatától, az minden pillanatban emlékezteti arra, hogy más, mint a többség. Az afroamerikai táncosoknak fehér, rózsaszín, vagy „testszínű” cipőiket színezni voltak kénytelenek. Egészen mostanáig.
Kis spicc cipő történelem
Az 1820-as években jelent meg a színpadokon (táncművészek lábán egész pontosan) a spicc cipő, ami eredetileg fehér színben készítettek a mesterek.A színárnyalatok később sem vették fel a szívárvány színeit, pusztán rózsaszín lábbelik kerültek a piacra, hiszen fehér lábak árnyalataihoz kellett alkalmazkodniuk.
Eddig ezzel kapcsolatban mindenki, az első színes bőrű balerina, Raven Wilkinson, de még a leghíresebb afroamerikai táncosnő, Misty Copeland is tehetetlennek bizonyult.
Mi történt eddig?
A pancaking, azaz a fehér cipők barnára maszatolása, egészen hétköznapi cipőkrém segítségével, minden egyes előadás előtt. Közepesen kellemetlen művelet.
Ám most a Ballet Black nevű társulat talált magának egy partnert, a Freed of Londont, akik hajlandóak voltak egészen új, barna és bronz színű cipők gyártásába fogni.
ez a brit balett történelmi pillanata,
mondta az együttest irányító Cassa Pancho. Egyik táncosa pedig arról számolt be, hogy a saját bőréhez illő cipőt meglátni egy bolt kirakatában milyen felemelő élmény:
Olyan érzés, mintha immár én is a táncipar része lennék.