Mi történik, ha találkozik a sound design és a kortárs tánc? Lehet a test is hang, sőt hanginstalláció? Juhász Katát elsősorban táncművészként ismerhetjük a Frenák Pál Társulatból. pedig 2006 óta saját társulata van. Éveken át műkorcsolyázott és jégtáncolt, mielőtt a talajra tévedt volna. S ha ez nem lenne elég, még orvos is. A Tanulmányok a testről címet viselő előadás így még mélyebb értelmet nyer - hiszen ismeri azt kívül-belül. 

fotó: Juhász Kata Társulat, Szoborrá avatom, 2013 április

Az Art Quarter Budapest, mert ilyen is van, szeptember első hétvégéjén koreografált bor- és pezsgőfesztivált szervez. Itt látható Juhász Kata ősbemutatója, a Tanulmányok a testről és idén áprilisban a Jurányi Inkubátorházban bemutatott Szoborrá avatom című előadása is. Juhász minden koraeográfiája már önmagában összművészeti előadás: egyszerre installáció és performansz, kortárs tánc- és videóművészet, a Szoborrá avatom pedig még koncert is. Egy bőgő, egy cselló és egy test játszik a színpadon. A hosszú, értelmező előadás-leírások mindig ijesztőek, felmerül a kérdés, hogy működik-e a darab anélkül is, hogy tudnánk, egész pontosan mi volt az alkotó célja. Ha szavakkal döbbent rá a lényegre, elveszett a fejsze nyele, mondatja a kipróbált, tapasztalati úton beszerzett szarkazmus.

A Szoborrá avatomról azért annyit érdemes elmondani. jól meghúzva az előre elkészített értelmezést, hogy a színpadképét Jeff Koons Statuary című sorozata ihlette. Olyasmiről „beszél" Juhász a tánc nyelvén, amiről a magyar nyelv nem képes: szobrot állítunk valakinek, ezzel (a toldalékkal) megtoldjuk történelmünket, hagyományainkat - de kőbe véssük a jövőnket is. Ez a toldalékt azonban képtelenné tesz arra, hogy megkérdezzük, valójában kinek szól ez a szertartás? Így aztán sosem tudjuk egymással megbeszélni, hogy kinek a jövőbe vetett hitét és érdekeit szolgálja a szoboravatás. Juhász Kata koreográfiája szeptember 8-án látható az Art Quarter-ben. 

Két Juhász-este közé pedig ékelődik egy Kulcsár Noémi is, a Mesévé mállva című előadással. Van benne egyszer volt, hol nem voltozás, a kulcsártól megszokott "szemetelés" balettnyelven és öreg lelkek fiatal testbe fojtott útkeresése. Kulcsár Noémi, aki a trash balett műfaját építi kísérletező társulatával, a Tellaborral, azokat keresi, aki szeretik a balettet, de mégsem varázsolja el őket a klasszikus. A Mesévé mállva szeptember 8-án lesz a művészeti központ színpadán.

Fotó: Tellabor, fidelio.hu