A Suspiria (Sóhajok) című horrorfilm 2018-as verziójában Tilda Swinton és Dakota Johnson alakít hátborzongatóan nagyszerűt a nyugat-berlini táncegyüttes igazgatónőjének és az éppen megérkező amerikai fiatal táncosnőnek a szerepében. A film koreográfusával a DanceMagazine készített interjút.
A Sóhajokban a tánc a varázslás egy módja. Úgy éreztem, hogy a koreográfiának ezért nagyon nyersnek, nagyon "pogánynak" kell lennie, fel kell tudnia szabadítani az összes elnyomott, sötét energiát. Olga halála a film legelején megalapozza a film hangulatát.. Ez az egész egy Eros-Thanatos pas de deux –
mondta el a vele készített interjúban Damien Jalet, a koreográfus. Az első három perc megvágásával, Walter Fasano, a film vágója közel hat hetet töltött.
Profi színészekkel, akik amatőr táncosok, nem a legegyszerűbb dolgozni annak a koreográfusnak, aki profi táncosokhoz van szokva. Damien Jalet mégsem ezt az oldalát ragadta meg a feladatnak:
Megpróbáltam Dakota testéből kihozni azt, ami igazán zavaró lehet, igyekeztem egészen a csontvázából megmozgatni. Ő nagyon szoborszerű, a próbák folyamán rájött, hogy sokkal többre képes annál, mint amit elhisz magáról. Nagyon keményen dolgozott, meg is sérült az Olgával táncolt pas de deux-jében.Tildának eredendően nem volt táncjelenete, de aztán írtunk rá egy szólót, ami az álomban gyakran feltűnik. Ő gyakran volt jelen a próbákon, azokon is, amelyeken neki nem volt feladata, mert meg akarta tanulni, hogyan beszélek a táncosokkal. Majd később a megfigyelései alapján változtatott is a könyvön.
És végre kiderül, hogy valóban Pina Bausch alakja inspirálta-e a forgatókönyvírót, vagy ez csak pletyka:
Bár úgy néz ki, mint Pina Bausch, a könyv íróját inkább Mary Wigman és Isadora Duncan ihlette meg. Számomra valódi kihívás volt egy 1977-es "mozgásnyelvet" írni, hiszen számos kortárs technikát tanultam, döntő többségük már a 90-es évek sajátja. S bár felhasználtam Pina Bausch "mondatait", fontos volt, hogy ne ragadjak bele abba a törekvésembe, hogy történetileg hiteles maradjak.
A film rendezője, Luca Guadagnino sem kötötte meg szorosan a koreográfus kezét:
Az első megbeszélésünkön azt mondta, hogy a tánc szerepe, hogy megmutassa a boszorkányok titkos nyelvét és kifejezze az erejüket. Ez az egy mondat volt a vezérfonal.
És a Suspiriára tényleg igaz ez a mondat: a tánc annyira offenzív, hogy valósággal ölni tud!
2013-ban Damien Jalet a Louvre számára készített egy koreográfiát, ami a "Les Médusés" címet viselte. A Suspiria rendezője, Luca Guadagnino az erről készült felvételt látta, ez adta az ötletet, hogy megkeresse és felkérje erre a feladatra.
Mindig érdekelt a boszorkányok erejének és a táncnak az összekötése, így végre tényleg elmélyedhettem ebben a témában –
zárja az interjút Damien Jalet.