Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Hiányzó nüanszok

Néha nincs fontosabb egy nüansznál. Néha éppen egy nüansznyi választ el minket a kiteljesedéstől, a boldogságtól, a sikertől. Máskor egy nüansznak semmi jelentősége. A táncban viszont minden nüansznak jelentése és fontossága van, és ez akkor látszik leginkább, amikor egy sem hiányzik. Niv Novak rendező új alkotása a Missed Nuance új korszakot nyit a táncfilmezésben.

missed nuance niv novak balettfilm

fotó: Niv Novak/ Jake Mangakahia

kommentek: 0

Tovább olvasom

Carlos Acosta, a világhírű balettművész története tényleg csodába illő: egy havannai nyomortelepen nőtt fel, ma pedig már a nemzetközi balettvilág hordozza a tenyerén. Azt, hogy pontosan mi történt vele az elmúlt évtizedekben, hogyan tette meg ezt az elképzelhetetlenül hosszú utat, már idén megtudjuk a róla szóló mozifilmből.

Fotó forrása itt.

kommentek: 0

Tovább olvasom

90 évesek és még mindig táncolnak. Marge Champion és Donald Saddler, a Keep Dancing című film szereplői. Szépek, energikusak, átszellemültek. Átszellemíti őket a tánc. A Broadway két egykori sztárja hetente kétszer bemegy a balett terembe és próbál. Bemelegít, gyakorol és új darabokat koreografál. Múltat idéz, de a jelenben táncol. Marge gyönyörű sminkben és frizurában, akár egy igazi primadonna, Donald lazábban, de ugyanolyan ünneplőbe öltöztetett lélekkel.

„Az életben bizonytalanabb karakter vagyok. Itt, a balett teremben magabiztossá válok. Ez az a hely, ahol tudom, ki vagyok.” – mondja Saddler, s hány és hány táncos van így ezzel, akinek a színpad adja az életet, a reggeli balett-termi gyakorlás az életcélt, az identitást, az önigazolást, a biztonságot. És ez 90 éves korra se múlik el. Miért múlna el? A tánc szerelem, márpedig a szerelem kortalan. Nem nézi az éveket, a ráncokat, a test romlását és tökéletlenségét, hanem ő maga alkotja, festi meg, találja ki, hozza létre önmagát. A teljesség nyújtotta szépséget, mely belülről, a tánc által nyújtott örömből fakad.

A Keep Dancing, Greg Vander Veer díjnyertes, fesztiválokat bejárt szépséges, emlékező dokumentumfilmje nyitóképében a New York-i felhőkarcolók fölött időz, hogy aztán a gyönyörű, csupa üveg, csupa napfény stúdióba térjen, melyet Marge és Donald bérelnek onnantól fogva, hogy a Broadwayről „nyugdíjba vonultak”. Mit nyugdíjba. Ők nem nyugdíjba, hanem a stúdióba vonultak az öregség sebnyalogató, végváró és magába forduló szomorúsága elől. „Az öregedés nem meglepetés, nem valami gondterhelt dolog, egyszerűen tény” – mondja Donald sejtelmesen mosolyogva. Marge ma is bőven 90 fok fölé emeli a lábát a rúdnál és kecsesen ráhajol. A rúdnál, ahol napi gyakorlataikat kezdik. „Minden évtizedben azt kell nézni, amit ad, nem pedig azt, amit elvisz” – mondja bölcsen, miközben frizurát készít természetes, szép ősz hajából. „A mai társadalomban az öreg, de még a középkorú is rossz csengésű, negatív szavak. Ma mindenki örökre fiatal akar lenni. Nos, jobb, ha belátják, ez nem lehetséges. Viszont meg kell tanulni élvezni az öregséget.” – osztja meg velünk a keserédes életbölcsességet.

Keep Dancing from Greg Vander Veer on Vimeo.

Marge és Donald 2001-ben barátkoztak össze, amikor a Follies című produkcióban léptek fel a Broadwayn, miután mindketten tündöklő táncos karriert mondhattak magukénak.

A Keep Dancing nemcsak a jelent mutatja be, de múltat is idéz, felvillannak mozaikok Marge életéből, láthatjuk őt gyerekként a ’20-as években hableányruhában egy kertben táncolni, a harmincas években a színpadon ragyogni, de a Keep Dancing filmrészleteket is felidéz, hisz Marge számos filmmusicalben tündökölt ifjabb korában.

Donald Saddlerről megkapó fotósorozat látszik, amikor a mezőn az egekbe ugrik, amikor még feszül a test, akár az íj, duzzad a fiatalság, és kihívó, pajkos a tekintet.

Aztán szó esik Fred Astaire-ről, akit először 14 évesen látott Donald, majd Billy Elliotról, aki amikor megkérdezték tőle, miért akar táncolni, azt mondta: mert amikor meghallom a zenét, olyan elektromosságot érzek a testemben, hogy nem tudok neki ellenállni. Mert amikor táncolok, akkor tudom, ki vagyok én. „Ugyanezt érzem én is” – mondja Donald, akinek a tánc életforma, s aki mikor kilép a stúdióból, újra a bizonytalan emberek táborához sorolja magát. De addig, itt a táncparketten, hétről hétre, napról napra minden megtörténhet. S ennek a mindennek még az öregedő test sem szab határt.

A film elkészülte óta Donald Saddler meghalt, Marge még él. Mindketten óriási leckét adnak nekünk a tánc szeretetéből.  

kommentek: 0

Tovább olvasom

InTimE előadással és a Frenák Pálról készülő amerikai-magyar dokumentumfilm előzetesének premierjével ünnepel a neves magyar-francia koreográfus társulata április 29-én, a tánc világnapján - utóbbinak trailerét  először nálunk láthatjátok.

"Ahhoz, hogy valakinek ereje legyen a színpadon, hogy feszültség legyen körülötte, hogy a gyomrodban érezd, amikor fut, aztán egyszer csak megáll, ahhoz nagy belső töltet kell... nincs annál felemelőbb, mint az érezni, hogy a táncosok egy alkotáson keresztül kiteljesednek és megtalálják önmagukat." - vallja a tánc, a mozdulat, a jelenlét erejéről Frenák Pál. A táncművész és  koreográfus, aki francia-magyar társulatával a hazai kortárs tánc egyik  legmeghatározóbb szereplője.

Frenák - bár együttest először Párizsban alapított -  a kilencvenes évek óta rendszeresen Magyarországon, Budapesten és vidéken mutatja be felkavaró, szokatlan testnyelvre írt darabjait. Aki egyszer látta, nem felejti el. Aki egyet látott, pontosan tudja, hogy kíváncsi-e a következőre. Frenák élete és munkája is kalandos, titokzatos, megfejtésre váró-vágyó: siketnéma szülei mellett felnőve a kezdet kezdetétől többféle nézőpontot ismer és integrál. A valóságot fordítja, a kiszámíthatatlanság erejét használja. Hogy mennyire izgalmas, az a róla szóló fim majd megmutatja.

A nemzetközi koprodukcióban születő egész estés portréfilm a New York-i színházi rendező David Schechter, Gothár Márton filmes és Vittoria de Bruin producer munkája. A film már forog, a bemutató várható időpontja 2016 eleje. 

Viszont itt a trailer - a Tánc Világnapjára.

A társulat a tánc világnapját hagyományteremtő módon idén színpadon, a közönséggel együtt ünnepli, az Átrium Film-Színházban. A társulat Fiúk című előadása májusban a Tanz! Heilbronn fesztiválon, Németországban vendégszerepel, olyan kiváló alkotókkal és csapatokkal együtt mint az Emanuel Gat Dance és a Balletboyz, május 21-22-én a Trafó Kortárs Művészetek Házában látható ismét a Tricks&Tracks2, majd a Tánc Fesztiválján Veszprémben és a Művészetek Palotájában lépnek színpadra a legfrissebb, áprilisban hatalmast sikert arató Frenák-kreációval, a Birdie-vel.

kommentek: 0

Tovább olvasom

Chaplin tánca

Melyek az első képkockák, amiken már nem csak lovak parádéznak, hanem színészek közlekednek tánclépésben? Hogyan táncolt Chaplin és hogyan működött a híres Metro-Goldwyn-Mayer stúdió? Mikor találkozott először a táncművészet és a mozgókép? A Táncoló filmkockák elmesélik.

kommentek: 0

Tovább olvasom
«
123

HTML