1972-ben október 15-én A rosszul őrzött lány Erkel színházi előadásában lépett először színpadra az operaházi társulat tagjaként a későbbi Kossuth- és Liszt-díjas érdemes és kiváló művész, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze, Pongor Ildikó.

Pongor Ildikó

Pjotr Iljics Csajkovszkij: A hattyúk tava (k.: Aszaf Messzerer)
fotó: Mezey Béla

 

Az első előadásán a fiatal balerina ekkor már befejezte tanulmányait az Állami Balettintézetben Nádasi Marcella és Merényi Zsuzsa növendékeként, és egy évet a leningrádi Vaganova Akadémián is eltöltött.

Debütálás után néhány hónappal már a Laurencia címszerepét táncolta, volt Effy A szilfidben, Florina a Petipa által koreografált Csipkerózsikában. 1974-től 1998-ig az együttes magántáncosa, ezt követően vendégművészként egészen 2012-ig színpadra állt.

A repertoár csaknem minden jelentős női főszerepét eltáncolta, volt többek közt Giselle, Messzerer-féle Hattyúk tavában Odette és Odília, Diana a Sylviában, Flavia a Spartacusban, Titánia A szentivánéji álomban. Fellépett a Lány szerepében Seregi A csodálatos mandarinjában, megismerhettük Shaktiként, Zarémaként és Jeanne-ként a Párizs lángjaiban, megformálta Lise szerepét A rosszul őrzött lány című darabban és Carabosse, Swanlida, Anna Karenina és Lady Macbeth is.

A színpadtól a Rómeó és Júlia Capuletnéjeként búcsúzott.

Pongor Ildikó

Felix Mendelssohn-Bartholdy: Szentivánéji álom (k.: Seregi László)
Szakály Györggyel/ forrás: Magyar Állami Operaház Archívuma

1989-90 között a Magyar Nemzeti Balett együttesének művészeti vezetője, az 1997-ben bemutatott Don Quijote társkoreográfusa és a 2001-ben felújított A hattyúk tava egyik átdolgozója.

1993 és 2010 között a Világsztárok balettgála szervezője, a 2000-es évektől gyakorlat- és próbavezető balettmesterként segíti a balettegyüttes és a szólisták felkészülését.