Ki tudja, mi az a proxemika? Közelség ez vagy távolság? Tudomány? Angelus Iván és a Budapest Tánciskola fiataljai megmutatják. Igen, ez ugyanaz az iskola, ahol a héten Lábán Rudolf-díjjal elismert fiatal táncos-koreográfus, Molnár Csaba végzett. Proxemika és Tropical Escape.

Fotó: Schiller Kata

 

Kezdjük is a közelséggel

Meglátjuk, hogy a másik ránk néz, tesz egy lépést, indít, nyitunk vagy zárunk erre, nincsenek előre megírt forgatókönyvek, de vannak megtanult gesztusok és társadalmi szabályok. Mi a közeledés etikája, jelentése, érzete? Mi a távolodásé? Mindent elmond rólunk a mozdulat? Mindig azt mondja a mozdulat, ami a valóság? Vagy hazudik?

A Proxemika tudomány - a közelség és a távolság tudománya. 

A test, a tér, az idő sosem hazudik – hittem amikor, épp ezért, a táncot választottam hivatásul. Tévedtem. Az emberi viselkedés tudományait is lehet a gonosz szolgálatába állítani. Ellenállhatatatlanul csordul ki a könny a filmipar tucattermékeinek csúcsjeleneteinek láttán, sötét célok irányába sodor a tömeg felajzott energiája. Sokszor késő mire észbekapunk: ügyesen játszva ösztöneink védtelen billentyűzetén megcsaltak, átvertek, kihasználtak bennünket. Hideg fejjel, cinikusan

- Angelus Iván koreográfus ezt a tudományt most a megértés szolgálatába helyezi. Edward T. Halltól kölcsönözte a fogalmat, aki a személyes tér érzékelését a hatvanas években kutató antropológus volt. 

Az ember a kultúra létrehozásával mintegy háziasította önmagát, és e folyamatban új világok egész sorát teremtette meg, melyek mindegyike különbözik a többitől, mindegyik más-más érzéki jelzéskészlettel rendelkezik. Ezért aztán előfordulhat, hogy az a népsűrűség, ami egy bizonyos kultúrán belül a túlnépesedés érzetét kelti, egy másik népnek fel sem tűnik. Hasonlóképpen, egy adott cselekvésre az emberek egy része növekvő feszültséggel, esetleg nyílt agresszióval reagálhat, míg mások számára ugyanez semleges hatásúnak bizonyulhat. (...) Meg kell értetni az építészekkel, a várostervezőkkel és építtetőkkel, hogy ha el akarjuk kerülni a katasztrófát, az emberben olyan lényt kell látnunk, aki állandó párbeszédben áll környezetével; azzal a környezettel, amelyet tervezőink, építészeink, építtetőink jelenleg az ember proxemikai igényeinek semmibevevésével formálnak - 

írja Rejtett dimenziók című könyvében. És ebből a könyvből indul el a Budapest Tánciskola növendékeinek munkája és jut el a legfinomabb gesztusoktól a minket körülvevő világig. Angelus Iván és növendékei a produkciót 2015 nyarán kezdték próbálni, a Trafós bemutató után pedig az előadás mutációjával a Veszprémi Táncfesztiválon is szerepelnek majd.

Vissza a díjhoz

Idén is átadták a legrangosabb kortárs táncot értékelő szakmai elismerést, a Lábán Rudolf-díjat. 2016-ban az előző év legjobb táncelőadásaiból válogatott a zsűri, most Goda Gábor és az Artus Társulat, Marcio Canabarro és Molnár Csaba előadása kapta a díjat.

Hét nominált közül választották ki a legjobbat. Ők voltak azok.

A legjobb pedig az Artus Cseppkánon - Hogy vagy Hérakleitosz? és Marcio Canabarro – Molnár Csaba Tropical Escape című előadása lett. Molnár Csabát egy korábbi darabjáról már kérdeztük is.

A Lábán Rudolf-díjat 2005-ben alapította a Trafó Kortárs Művészetek Háza és a MU Színház a magyar kortárs tánc legszínvonalasabb alkotásainak, alkotóinak elismerésére és népszerűsítésére. A XX. századi európai modern táncművészet legjelentősebb újító személyiségéről, Lábán Rudolfról elnevezett elismerés odaítélésére az alapítók olyan független esztéták, kritikusok és szakújságírók közösségét kérték fel, akik évek óta rendszeresen elemzik, értelmezik és népszerűsítik a kortárs tánc-szcéna jelenségeit.

Többet a díjról és a nyertesekről itt olvashatsz.