"A legvörösebb vörös, a leghatalmasabb nagyság...még a Bolsoj is csak Legónak tűnik ezek után" - írta a Magyar Nemzeti Balett egyik sztárja, Karina Sarkissova saját Instagramján a New York-i turné után. 

Don Quijote/Magyar Állami Operaház


 

Korábban írtunk már a New York-i vendégszereplésről, a programról is tudomást szereztünk a Magyar Nemzeti Balett igazgatójával, Solymosi Tamással készült interjúnkból

A következő nagyobb program New York lesz.

(...), a világ krémje ott ad elő, ott mérettetik meg, és én azt hiszem, hogy mi valóban oda tartozunk. A Magyar Nemzeti Balettet már ott kell megmérni, a tudásunk, a repertoárunk, a méretünk a legnagyobb együttesek közé emelt minket az elmúlt években. Olyan programot is választottunk, ami ezt üzeni. Visszük A hattyúk tavát, a Don Quijote-ot és a LOL estet, Hans van Manen három darabját. Utóbbi azért is kuriózum, mert egy társulat sem szokott egy este három darabot előadni van Manentől, ezt csak nekünk adta így oda a mester. De ez az egész program nemcsak a táncosainkat, hanem a balettmestereinket is dícséri, Venekei Mariann, Dózsa Imre, Pongor Ildikó, Aradi Mária, Rujsz Edit, Kövessy Angéla, Sebestyén Csaba és Szirb György munkáját. 

Az indulásról készült film, az Optimum Solution jóvoltából.

Az is kiderült már, hogy a magyar balettegyüttest nagy örömmel fogadta a Nagy Alma. 1800 néző tapsolt állva A hattyúk tava után, az Opera főigazgatója, Ókovács Szilveszter nagyjából ekkora közönséget számolt a nézőtéren ülve, amint az a NEW YORK Operablog balett-kiadásából kiderül.

Ahogy néhány kulisszatitok is:

Solymosi Tamás bizonyára joggal aggódik, hogy szólistáit amerikai társulatok most elcsábíthatják. Nem lennék meglepve, ha az Opera Gerijét is unszolnák, mégis nagyon meglepődnék, ha kötélnek állna. Nem állom meg, hogy a szintén előttem tapsoló Rost Andreának ne súgjam oda: Csonka Zsuzsi (szoprán kollégánk, Geri édesanyja) aztán igazán büszke lehet a fiára! Jóképű, tehetséges, szorgalmas, rendes, szerény és még mindig nagyon fiatal! És hű a hazájához! Leblanc Gergely mintha meg sem izzadna ma, hatalmasakat ugrik, mondom is neki a backstage-ben, néha úgy tűnt, nem is fog átbillenni az ugrása, egyszerűen lelassul és fennmarad a levegőben. Geri válasza: néhány ezer óra átbillenése benne van abban, hogy úgy tűnjön néha, mintha nem lenne gravitáció.

A korai beszámolók szerint a balett két klasszikusát, A hattyúk tavát és a Don Quijote-ot díjazta igazán a helyi közönség. Utóbbi nyilván a grandiózus díszlet miatt is varázslatos volt, hiszen ezúttal az Opera mind a 7 színházi programjához elvitte teljes jelmez- és díszletkészletét. A 13 konténerben és 8 légipostai csomagban érkező kellék összesen több mint 21 tonnát nyomott – közel 1000 díszlet és kellék, illetve több mint 2700 jelmez utazott. A Don Quijote kikötője, árbocos hajója, piactere és bálterme ugyanúgy megjelent a színen, mint a Sába királynőjének temploma.

Fotók: Nagy Attila/ Magyar Állami Operaház