Másképp feltéve a kérdést: mi nem a tánc? Mi a köze egymáshoz táncnak és zenének? Táncnak és testnek? És mi köze van egymáshoz néhány testnek? Merce Cunningham A tánc élete című dokumentumfilmje ad néhány fogódzót, ha választ keresünk a kérdéseinkre. Vetítés a Trafóban.
Merce Cunningham dobókockával koreografált. Számítógéppel táncolt. Ő volt az, aki igyekezett teljesen szétszálazni a táncot és a zenét. Felrobbantott mindent, amit a táncról korábban tudtunk vagy tudni véltünk. A táncművészet nagy szerencséje, hogy fiatalkorában nem az ügyvédi foglalkozást választotta, mint testvérei, hanem egy olyan mozgásművészetet, ami előtte még nem is létezett igazán.
Cunningham 1939-től a neves táncművész, Martha Graham együttesének szólistája volt. Graham olyannyira támogatta a fiatal tehetséget, hogy hagyta saját koreográfiát készíteni az együttese számára. Az 1940-es évek közepétől hosszú éveken át együtt dolgozott a 20. századi kortárs zene egyik legnagyobb alakjának számító John Cage zeneszerzővel, akivel 1944-ben mutatta be első szólóestjét. Cage a következő évben társulatának zenei vezetője, s élete végéig élet- és alkotótársa lett – írja róla a cultura.hu.
Merce sokkal több ajtót nyitott meg az őt követő nemzedékek számára, mint ahányon ő maga hajlandó lett volna belépni.–
ezt a saját együttesén egy alapító tagja mondta róla.
A ’60-as években egy csapat lázadó táncos őrült kísérletezésbe kezdett, és ezzel elindult a posztmodern tánc világhódító útjára. Néhány év gyakorlatozás után végleg felhagytak Martha Graham expresszionizmusával és Doris Humphrey téma-variáció struktúrájával – innentől bármi megtörténhet egy táncszínpadon. Sétáltak, futottak, talajt érintettek és egymásra másztak, keresték az "elemit", az ösztönöst, a mindenben jelen levőt.
Merce Cunningham és John Cage nyomdokaiban, mégis önálló utakon járnak és saját stílust dolgoznak ki, egy olyan tánctechnikát, amelyet ma a világ modern táncművészeinek képzésében alaptananyagként oktatnak.
A film elkészítésével egy aktív művész és páratlan gondolkodó bensőséges portréját szerettem volna megrajzolni. Elmesélni a táncos, és újításaival a modern táncot gyökeresen megváltoztató koreográfus történetét. Megmutatni játékosságát, szokatlan humorát, egyszemélyes showman figuráját, és azt, hogy még 82 évesen is megkérdőjelezi a világról alkotott képét
– nyilatkozta Charles Atlas, a film rendezője.
A Mi a tánc? sorozat április 8-i programján Merce Cunningham: A tánc élete című filmet vetíti a Trafó eredeti, angol nyelven.