Kisütött a nap, máskor kezdődik a reggel, egyre több a futó és a bringás, sőt indul a 39. Budapesti Tavaszi Fesztivál is. Április 5-től egy darabig nem lesz szabad estéje annak, aki szereti a balettet, a kortárs táncot, az újcirkuszt és a néptáncot.
Húsvét hétfőjén Prokofjev klasszikus balettmeséjével, a Hamupipőkével mutatkozik be a Mariinszkij Színház Balettegyüttese Budapesten. Az idén 236. évadánál tartó balettegyüttes – ami korábban Kirov Balett néven futott – a legkiválóbb társulatok egyike, története a 18. századtól elválaszthatatlanul összefonódott az európai táncművészet történetével, a 19–20. század fordulójától kezdve a műfaj világsztárjai érkeztek ebből a társulatból, köztük Rudolf Nurejev és Mihail Barisnyikov is.
Prokofjev Hamupipőkéjét az orosz-amerikai koreográfus, Alekszej Ratmanszkij gondolta újra 2002-ben. Az egyszerre klasszikus és merészen kísérletező produkció azóta is a Mariinszkij egyik legsikeresebb és folyamatosan repertoáron tartott balettelőadása, ráadásul a társulatot kísérő Mariinszkij Zenekart napjaink egyik legkiválóbb karmestere, Valerij Gergijev dirigálja majd.
Klasszikussal érkezik a Ballett Theatre Basel is: Tevje, a tejesember történetét a híres musical, a Hegedűs a háztetőn révén ismerte meg a világ. A 2015-ben bemutatott balettprodukcióért a szakma és a közönség is rajong – a táncelőadás Sólem Aléchem könyvének motívumaira épül, amelyhez tökéletes aláfestést nyújt az autentikus klezmert játszó svájci Kolsimcha együttes.
A darab koreográfusa, a brit Richard Wherlock 2001 óta vezeti a Bázeli Balettegyüttest, korábban igazgatta a Luzerni Színház Balettegyüttesét és művészeti vezetőként a Komische Oper Berlin balettkarát.
Tai Chi a Nemzeti Táncszínházban
Az új Nemzeti Táncszínházban mutatja be legújabb darabját Goda Gábor és az Artus. A Szél kapuja című produkció mozgásvilágát az ősi kínai harcművészetek és az ezekből építkező természetes gesztusok ötvözete adja
A Tai Chi Chuan számunkra nemcsak harcművészet, hanem a természettel tökéletes összhangban lévő, eleve adott mozdulatokból született mozgásrendszer és kompozíció, ami többek közt abban segít, hogy megérezzük, hogyan tudunk emberként harmóniában élni a környezetünkkel –
mesélte a koreográfus a BTF Magazinnak.
A természethez nyúlt inspirációért a Koreai Nemzeti Táncszínház Scent of Ink (A tinta illata) című darabja is, amely a négy évszakot reprezentáló növények – a szilvavirág (tavasz), az orchidea (nyár), a krizantém (ősz) és a bambusz (tél) – szimbolikája köré épül.
Két test verseng
A MU Színház mutatja be Góbi Rita új, Freestyle című darabját, ahol a nézők két szereplő, két test versengését követhetik nyomon. Ahogy a fiatal, de a nemzetközi színtéren is aktív alkotó korábbi munkáiban, itt is fellelhető a rá jellemző bátor kísérletezés és a precízen kidolgozott koreográfia, a minimalizmus, a redukcióra való törekvés és az önfeledt játékosság.
Trafó: Gat és Yoann Bourgeois
A marokkói–izraeli gyökerekkel rendelkező francia táncművész-koreográfus, Emanuel Gat nem először jár Budapesten, a magyar közönség többször is találkozhatott már vele a Trafó színpadán. Mozgalmas és látványos előadásaiban mindig kiemelten fontos szerepet kap a zene, amely ezáltal a háttérből kilépve a darab szerves alkotórészévé válik. Nincs ez másként a SUNNY című műben sem: az Amszterdamban élő francia DJ-producer, Awir Leon Marvin Gaye azonos című slágerét feldolgozva, a nézők szeme előtt hozza létre az élő „alapot”.
Szintén a Trafóba érkezik a francia újcirkusz egyik legjelentősebb alkotója, a karizmatikus akrobata-előadó Yoann Bourgeois legújabb kreációja: a Minuit (Éjféltájt) a test mozgás közbeni pillanatnyi súlytalanságát igyekszik megragadni.
Tánc a térben
A vertikális tánc úttörői, az amerikai BANDALOOP társulata 2017 őszén, a CAFe Kortárs Művészeti Fesztiválon már meghódította a magyar közönség szívét. Akkor egy Kálvin téri irodaház üvegfalán mutatták meg, hogy miért csodálja őket a világ, 2019-ben pedig visszatérnek Budapestre. Ezúttal a Müpa falain perdülnek majd táncra, és legújabb, Strings című előadásukat hozzák magukkal.
A produkciót a Londonban élő zeneszerzővel és DJ-vel, Gabriel Prokofievvel – a legendás orosz komponista-zongoraművész, Szergej Prokofjev unokájával – hozták létre, és az előadás egyik főszereplője maga a kötél, amely nemcsak a szó fizikai, hanem metaforikus értelmében is a kapcsolatok, az összetartozás, a szakítás, a megfékezés és a felszabadítás megjelenítője.
Folklór plusz!
Április első hétvégéjén már 38. alkalommal nyitja meg kapuit az Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár. A Papp László Budapest Sportaréna küzdőterén egymást váltják majd a néptáncegyüttesek, zeneiskolások és hagyományőrző népművészek, így nyújtva a lehető legbőségesebb áttekintést a Kárpát-medence és a moldvai magyarság, valamint a hazai nemzetiségek népi kultúrájából.