Magánélet a színpadon

Másképp nézed azt a csókot vagy veszekedést a színpadon, amikor tudod, hogy a valódi életben is élettársak a szereplők? Befolyásolja a színpadi hitelességet a magánéleti viszony? Ha testvérek játszanak szerelmespárt például? Vagy anya és lánya játszik anyát és lányát? (A kérdés felvetését először Wendy Perron tánckritikus blogján olvastam, aztán elkezdett érni a saját válaszom is.)

Az biztos, hogy a bulvárhírek ismerete ad egy bennfenntességet, amit minden néző imád birtokolni. Aki azt mondja nem, na az is, csak nem mond igazat. Én utóbbiak táborát gyarapítom. Brad Pitt és Angelina Jolie külön-külön is jó színészek, együtt is működik a sztori, hozzáad a közös életük kanapéja a filmhez, de erre a filmnek pont semmi szüksége nincs. Rékasi Károly és Détár Enikő kettőse viszont már nincs ilyen egyértelműen pozitív hatással a darabra, s nemcsak azért, mert a magyar celeb meg túl sokat botlik.

Világos, hogy a színész, a táncos, a művész saját  - megélt vagy megtapasztalat - történeteiből dolgozik a színpadon: nevetése az a nevetés, amit a gyereke hall, sírása meg ugyanaz, amitől a házastársa ijed meg. A néző pedig úgyis elhiszi, ami a színpadon zajlik - ha jó a darab, vagy épp a koreográfia.  Akkor behúz. És nem azt gondolod, hogy ők talán otthon is ezt csinálják, hanem egészen biztos vagy benne, hogy ez náluk is így megy. Hiába tiltakoznak aztán a sajtóban.

David Goldon koreográfus és Valda Setterfield sztártáncos 52 éve házasok, s az idő nagy részében együtt is dolgoztak. Setterfield higgadt britsége gyönyörűen kiegészíti Goldon dekoncentrált, vibráló new york-i énjét. Róluk kering egy szívmelengető történet. A legutóbbi darab próbája alatt, mikor Settelfield mágikus aurájának minden erejável épp a színpadon táncolt, Goldon egyszer csak megkérdezte: "Ki vagy te most?" És a nő így válaszolt: "A feleséged és az első számú színészed." Azóta a mondat a darab fontos részévé vált.

Vannak persze magyar táncospárok is, akik éveken át dolgoztak együtt. Keveházi Gábor és Bán Teodóra kettőse is ilyen volt, vagy Kun Attila és felesége, a prímabalerina Volf Katalin.

S mi lett volna Fredből Adele nővére nélkül?

 

 

 

kommentek: 0

Tovább olvasom

Sokkoló hírre ébredtek ma a világ balettrajongói: távozott az élők sorából Richard Cragun, a huszadik század egyik táncikonja. Cragun 67 éves volt. Halálát AIDS okozta.

 

Legendás párost alkottak ők ketten, Mar­cia Hay­dée balerinával. Mozdulatainak senkihez sem hasonlítható eleganciája, kiemelkedő tehetsége örökre beírta őt a tánctörténelembe. Tüdőgyulladást kapott, egy roham során egy Rio de janeiro - i kórházba szállították, de teste néhány óra múlva már nem bírta viselni tovább a fájdalmakat, s eltávozott. A Stuttgarti balett sztárja már csak felvételeken bűvöli el az itt maradtakat.

A kaliforniai Sacramentóban született 1944-ben, s elég szokatlan módon, sztepptáncosként kezdte pályáját. Mindenhol idegen volt: a londoni balettképzőben, ahol tanult, Stuttgartban, majd Berlinben, ahol dolgozott. A kaliforniai táncost azonban nem térítette el semmi - a világ összes színpada otthonává vált. Mivel a londoni intézet tagja külföldiként nem lehetett, 1962-ben Stuttgartba költözött, s ezzel el is kezdődött fantasztikus karrierje. John Cranko, a korszak legnevesebb koreográfusa szerződtette, olyan nagy sikerrel, hogy három évtizeden át vezető táncosa lett az együttesnek. A közönség imádta, kereste, őrjöngve szerette Cragunt és párját, Marcia Haydéet, aki egyébként élettársa is volt. S a társulat igazgatója - egészen 1996-ig. Ebben az esztendőben - amikor Marcia távozott a vezetésből - Cragun elhagyta Stuttgartot és Berlinbe költözött. A Deutsche Oper balettjét bízták rá. A feladat és kihívás grandiózus volt, Cragun mégsem érezte magát sikeresnek.  


Enas - Birgit Keil - Richard Cragun - Marcia... by medicitv

Harminchat éven át élt Marciaval, fényben és tündöklésben, kettősüket a közönség a tenyerén hordta, s hogy mi hiányzott, csak szakításuk után derült ki. Cragun ugyanis visszatért Stuttgartba, még ha csak egy kis időre is. Felvállalta szerelmét és homoszexualitását, s Roberto de Oliveira brazil táncossal Brazíliába, Curitibába költözött. De ők ketten nem tűntek el a balett egéről: saját kortárs tánctársulatot alapítottak, és egy iskolát is, a nyomornegyedekben tengődő gyermekek számára. Cragun emellett vezette három éven át a rioi balettegyüttest is.

2005-ben azonban strokeot kapott és ezzel elkezdődött hosszú betegsége, mert a szövődményekre szedett gyógyszer fecskendőjétől AIDS-es lett. Haláláig dolgozott, utolsó munkája a Makrancos Kata színpadra állítása volt. Halálával a balettvilág másodszor is elveszítette imádott Nurejevét.

 

 Carla Fraccival a Csipkerózsikában. Fracci ekkor már 51 éves volt.

 

 

 

 

kommentek: 0

Tovább olvasom

Sziget ist da!

Sziget megint, huszadszor! Három nulladik nappal  - szerdától pedig az első igazival - indul, és augusztus 13-ig teljes lendülettel dübörög Közép-Európa (vagy Teljes Európa, oder az Egész Világ) legnagyobb fesztiválja, ami ráadásul idén ünnepli 20. születésnapját. Ez alkalomból muszáj kisollóval nekimenni a múlt pelenkaöltéseinek...Amikor én először nyeltem port és sört, jártam  le a lábam bokáig és merültem ki csontvelőig augusztus elején, akkor még Pepsi Sziget néven futott. Viszont nagy megelégedésemre előttem is volt élet a Hajógyári Szigeten..

Íme a Sziget-kronológia (innen csenve az ihletet): Müller Péter Sziámi és Gerendai Károly 1993-ban éppen hazafelé döcögtek egy koncertről, mikor megszületett bennük a gondolat, hogy nu, meg kellene csinálni Európa legnagyobb nagyfesztiválját... Ezért 1994-ben rányomultak a régi ‘69-es Woodstock nemzedék ikonjaira, s idehozták azokat közülük, akik még éltek és zenéltek. Itt volt a Jefferson Starship, Eric Burdon, Frank Zappa zenekara, a Jethro Tull, a Ten Years Afther és a Blood Sweet and Tears...De ekkor még olyannyira woodstock-i volt a hangulat, hogy szinte a fű se nőtt a koncertek mellett. Aztán  a kezdeti sikert újabb és újabb sztárfellépőkkel sikerült megőrizni.

A Nagyszínpadon (mert idővel gombamód szaporodni kezdtek az ilyen-olyan színpadok is) felléptek Slash, a Stone Roses, Iggy Pop, a Levellers, a Sonic Youth,Jeff Healey, a Clawfinger és John Cale (1995),a Motörhead, a Rollings Band, a Faith No More, a Chumbawamba, a Foo Fighters, a New Model Army, a Cardigans és David Bowie (no meg a III. kerületi polgármeter, aki be akarta záratni a Szigetet),Rammstein, Coolio, a Green Day, Mory Kante, Patti Smith és a retro vonalat képviselő Boney M...Lou Reed, Susanne Vega, az Oasis, Salif Keita (2000), Placebo, a Franz Ferdinand, a Prodigy, a Radiohead vagy Robert Plant (2006). Az évek alatt nőtt a kínálat - nemcsak vendéglátóipari egységek és Cola-választék szintjén, de programban is. Elindult  atársadalmi problémákat feszegető Civil Sziget, a nemzetek konyhája, az irodalmi sátor, meg a Fidelio Összművészeti helyszín. Ami idén, a huszadikra megújul és rengeteg kortárs táncossalis várja a szigetlakókat - első sorban a Porondszínházban.

A magyar előadókon kívül (Gergye Krisztián társulata például, aki idén ünnepli 10. születésnapját) érkezik külföldi előadó is, Új-Zélandról a Spinning Sun. A Shine Lady című koregráfia merész vállalkozásnak tűnik: női istenségeken keresztül mutatja meg az emberi élet ciklusait. De nem ettől veszélyes, hanem az istennő-listától: a hindu istennők, Kali és Parvati mellett Madonna is megjelenik. 

 A szervezők szerint humort és pátoszt egyaránt várhatunk az előadástól, fantasztikus díszletet, plusz bizarr zenei élményt Bachtól, PJ Harvey-n és a 15 éves új-zélandi gyerekekből álló Bandicoot-on át a cigányzenéig mindent és bármi, ami muzsika. (Koreográfia: Anne Dewey és a táncosok, táncolják: Elizabeth Kirk, Julie van Renen, Liana Yew). A visszajelzések mindenesetre megnyugtatóak, a hazai közönség imádta a darabot. Szerintük a táncosok nagyon profik, a humor és az Anne Dewey egyedi színpadi világa, az örömművészet gyönyörűsége lebilincselő és kihagyhatatlan.  Kétszer lépnek föl, pénteken és szombaton.

 


 

kommentek: 0

Tovább olvasom

Négymilliónál is több letöltést élt meg a neten az a jógavideó (vírusvideó, de hogy hangozna mégis így: jógavírusvideó), aminek kockáin Briohny Smyth mutatja be reggeli gyakorlásának elemeit. Pusztán a jógát figyelve inkább egy életmód-blog témája lehetne Briohny és az ő ashtangája, viszont ennél sokkal jobb ez a néhány perc: megmutatja a mozgás táncszerű folyamatosságának esztétikáját  - és még inkább, erotikáját.

 A jógáról sokan sokfélét gondolnak: csak ülsz és zsibbadt lábbal figyeled a köldököd (ilyen is van), hogy majd jó lesz, mert nyújtanom kell az izmaim (erre is jó, nyilván), hogy unalmas (csak ha magadat untatod), hogy azoknak jó, akiknek nincs különösebben jó fizikumuk és nem bírják a downhillt. Na, utóbbi két megállapítás nem valid.  Azt viszont sokan értik, hogy a jóga mindent megváltoztat. Másképp alakítod az életed, ha elkezdesz komolyan gyakorolni. Viszont meg kell találnod a hozzád legközelebb álló stílust, hogy tényleg élvezetet nyújtson. Ahogy a táncban is - a jóga nagyon személyes, testre szabott mozgás.

Hangulatban és fókuszban a meditatív táncokat idézi, a befelé figyelést, a belülről induló mozdulatokat ösztönzi - ahogy a táncban a kortárs technikák, mint például a Graham. Emeli a test tudatossági szintjét, s a tudatosságon keresztül kiegyensúlyzottabbá, relaxáltabbá tesz. Az ok ugyanaz, mint más táncban: amikor megismered a teljesítőképességed határait, már pontosan tudod, mikor mész a közelébe ennek a határnak, s milyen módszerekkel fogod tágítani azt. Nem erőlködsz, nem vagy konok, sem felelőtlen. Mert felesleges egyrészt, és sérüléshez vezet másrészt.

Ha nem nagyon sportoltál, de fáj a hátad, viszont riaszt a meditáció vagy csak nem szereted, ha szankszkrit szavakkal dobálóznak az órán, gerincjógázz. Ha tetszik, úgyis továbblépsz. Ha nem a dinamizmus a legfontosabb a mozgásban számodra, viszont szeretsz elmélyedni és érdekel négyezer évnyi tapasztalat, akkor rádzsa jógázz. Ászanáznál, mozognál, de megtanulnád a tisztításokat és a relaxációt is? Tiéd a hatha jóga útja. Ha pedig jógázol már egy ideje és elnyelt ez a világ, ne habozz kipróbálni az ashtangát! Táncolsz inkább - már vannak átmeneti múfajok is, mint például a jógatánc, transztánc. Előbbit ráadásul a budapesti Trafó egyik workshopján gyakorolhatod is.

Mit tesz veled a jóga? Rugalmasabb, hajlákonyabb leszel fizikailag, így lelkileg és szellemileg is. Arányosan erősíti meg az izmokat, mint az úszás, nem leszel egyoldalas, nem terheli túl a mozgásszervrendszert, sőt, gyógyítja az ízületeket, inakat, oldja az izomgörcsöket és javítja a keringést, a kiválasztást. Rövidíti a pihenőidőt, mert megtanítja a testet hatékonyan relaxálni, ellazulni. Energiával tölt föl, miközben nem leszel zsizsik, mert nyugalmat is kapsz mellé. Élettanilag rengeteg olyan pozitív hatása van, ami valószínűleg azért haladja meg más sporformák, mozgásformák eredményeit, mert ezalatt a többezer év alatt nagyon pontos rendszer alakult ki. 

Mozogj, táncolj a jógában mint az Equinox fitness sztárja, Briohny Smyth és húzz hozzá csipkés fehérneműt, ha arra van kedved. Mert mi a jóga? Hogy azt csinálod, ami éppen jól esik - teljes összhangban a testeddel.

 

(És miért is ne született volna meg a paródiája? 

 

It's not sexy. It's yoga.)

 

 

 

kommentek: 0

Tovább olvasom

A véletlen szavai, Antoine és Desiré, Fehér babák takarodója, A telihold dalai, Jóslat a metrón - ők Cseh Tamás gyermekei közül néhányan, a legnevesebbek. Három éve, augusztus hetedikén hunyt el a Kossuth-díjas és Liszt- díjas művész, a szabad magyar kultúra meghatározó alakja. Neki állít emléket a Nemzeti Tánszínház hétfő este, Cseh Tamás arcai című filmösszeállításának vetítésével a Karmelita udvarban.

 

Cseh Tamás harminc éven át volt a magyar felnövő, majd idősödő, közben gyerekeiken keresztül újra fiatalodó, de mindig lázongó, időnként túlfeszült lényeglátó ifjúság hangja. Szövegein keresztül azok is beszéltek, akiknek ehhez más tehetséget nem adott az élet. Halála három éve elnémította a kulturális közönséget, emléke pedig összetartja azokat, akikben motoszkál még némi idealizmus a hamis realizmus helyén.

Cseh Tamás 1943- ban született a fővárosban, de 13 éves koráig Tordason élt, Fejér megyében. Az érettségi után a Budapesti Tanítóképző Főiskolát, majd az egri Tanárképző Főiskolát és a Képzőművészeti Főiskolát végezte el. 1967 és 1974 között csöndes joviálisan rajzot tanított egy budapesti általános iskolában, de az utolsó négy évben már megolvadt ez a hallgatás és Bereményi Gézával közösen dolgozni kezdett első dalain. Majd elkapta a színház sodrása, 1972 és 1977 között a Huszonötödik Színház tagja volt, 1977 és 1978 között az Új Tükör Pinceklubban és az Egyetemi Színpadon tartott önálló dalesteket. Alpaítója volt a Katona Színháznak, de a Bárkában is rengeteget dolgozott.

 

Első lemeze 1976-ban jelent meg Levél nővéremnek címmel, amelyet az Antoine és Désiré, A Fehér babák takarodója, Műcsarnok, Frontátvonulás, Jóslat, Utóirat, Mélyrepülés, Vasárnapi nép, Új dalok, Nyugati Pályaudvar, Levél nővéremnek II., A telihold dalai, Jóslat a metrón, A véletlen szavai, Az igazi levél nővéremnek és Ady követett. 1988-ban Az év lemeze díjat, 1992-ben a Magyar Köztársaság Tisztikeresztjét, 1993-ban pedig Liszt Ferenc-díjat kapott. 2001-ben vehette át a Kossuth-díjat.

Találkozni Cseh Tamással már csak így lehet - egy kis előzetessel itt -, közösen és filmen. Vagy egyedül otthon, hallgatva ezt a szocio-zenét, ezt a dalban elmondást, a hetvenes- nyolcvanas-kilencvenes évek slam poetry-jét.

 

 

 

 

kommentek: 0

Tovább olvasom