Küzdelem, harc és erő - a Lutte nem csak azért fontos a Frenák Pál Társulat életében, mert a test, a fizikai működés új megközelítését fogalmazza meg, hanem azért is, mert szabad és kreatív teret kapnak a társulat legifjabb táncosai. "Egymásnak és magunknak feszülés, felülkerekedés és legyőzetés." A Lutte csütörtökön és pénteken a Trafóban látható.

Fotó: frenak.hu/ Boczkó Tamás

 

Minden alkotó életművében rálelünk olyan darabokra, amelyek bizonyos értelemben összegzik a művész pályájának motívumait, kérdéseit és formanyelvét. Frenák Pál koreográfiáinak sorozatában szintén eljött ez a pillanat  –

írja a fidelio.hu a legnevesebb magyar kortárs koreográfus legújabb, Lutte címet viselő darabjáról. Mi a Lutte? Franciául harcot, küzdelmet, birkózást jelent. A magyar jelentését pedig Frenák fogalmazta meg.

Fotó: Jókúti György

Tanulmány a küzdelemről: a harc testi, lelki, filozófiai, mitológiai, esztétikai és metafizikai megközelítése. És persze tiszta, brutális tánc színházi körülmények között. A Lutte talán az utóbbi tíz év legfontosabb darabja a Frenák-életműben. Minden truváj megtalálható benne, ami az eddigi koreográfiáiban: a balett, a Cunningham- és a Limón-technika, a harcművészet és a butoh sajátos vegyületéből összeálló, ám immár összetéveszthetetlen mozdulatrendszer, a különleges, mérnöki pontossággal szerkesztett, letisztult színpadi tér, az előadáshoz írt torz technózene, a pontos önidézetek és a többi.

Ez már a Magyar Narancs véleménye. Régen fogadtak ekkora szeretettel a magyar kritikusok egy előadást. Amiben mindenki egyetért: a Lutte végtelenül önazonos, összegzése, de önreflektív feldolgozása mindannak, amit Frenák alkotott eddig.

Fotó: Jókúti György

Mi történik a frenáki térben?

A tükörfényű, vakítóan fehér szőnyeg kijelöli a szembenézés, a tánc, pontosabban a küzdelem terét – a küzdő felek pedig egyszerre ütköznek össze egymással és önmagukkal. Hol saját törékenységük, hol állati ösztöneik, hol a külvilág végtelen agressziója ellen harcolnak; a küzdelemben saját magukon kerekednek felül és saját magukkal szemben maradnak alul- írja a Trafó.

Tánc és harc

A skandináv mitológia letisztultságából, az izlandi sagák motívumaiból és a harcművészetek (cselgáncs, ökölvívás, glima) brutális erejéből, formanyelvéből egyaránt merített inspirációt az alkotó - és az alkotóval együtt dolgozó fiatal táncos generáció.

Fotó: Csányi Krisztina

De a LUTTE több mint tánc

A Frenák Pál Társulat ebben a darabban a Kortárs Táncért és Jelelő Színházért Alapítvánnyal karöltve egy komplex (oktatási, kutatási és kreációs, valamint menedzsment modulból álló) művészeti és oktatási programot alkotott meg. A cél, hogy meghatározó eredményeket érjenek el hátrányos helyzetű fiataloknál, sőt, hozzájáruljanak a kortárs eladóművészeti szcéna fejlesztéséhez művészeti-esztétikai, kutatási-elméleti és menedzsment szempontból egyaránt.

Az egymásra-egymásból épülő, azonos tematikai fókuszú 4 modul magában foglal egy kutatási folyamatot, workshop-sorozatot nemzetközi résztvevőkkel, egy kreációs szakaszt, melyben egy többszereplős koreográfia készül el nemzetközi koprodukcióban, egy három lépcsős, interaktív, mozgás alapú, drámapedagógusok és táncművészek által vezetett előkészítő és feldolgozó foglalkozásokból felépített beavató oktatási programot, melyben gimnazisták, halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok és egyetemista hallgatók vesznek részt. A negyedik modul pedig fiatal menedzsereknek szóló rezidencia program .