Legalábbis megcsodálni, milyen izgalmas lehet az őrület. Pláne, ha másoké, pláne, ha a mások a megőrülést művészi szinten űzik. Három darab, két koreográfus, egy este: a Total Dance májusban az Erkel színpadán.

Fotó: Csibi Szilvia, Nagy Attila, Pályi Zsófia

 

Mindkét koreográfus ismert már a magyar táncszerető közönség számára: Johan Inger és Jiří Kylián darabjai évadról évadra ott szerepelnek a Magyar Nemzeti Balett repertoárján. 

Inger első Budapesten bemutatott darabja, a Walking Mad lesz most újra színpadon, amit a svéd koreográfus eredetileg a Holland Táncszínház társulata számára készített 2001-ben. Írtunk is róla itt és szerettük a premiert itt

Nem kell hozzá más, csak három zseniális nő és hat izgalmas férfi, plusz egy Boleró.

A kilenc szólista egy témát jár körbe, egy témát feszeget: férfi és nő kapcsolatát. A mottó szerint a darab azt a szókratészi gondolatot követi, hogy a legnagyobb áldások az őrület képében találnak ránk. A koreográfiát betanító francia mester szerint az őrület egyik legnagyobb áldása pedig a szabadság, amit ad. Az őrülteknek szabad másképp viselkednie, másképp működnie a világban. 

A téma és a zene is szinte közhely, de Inger képes volt arra, hogy egész másképp láttassa a megszokottat. És ez évről évre elbűvöli a közönséget.

És van valaki, aki nélkül elképzelhetetlen volna egy kortárs táncművészeti est ma Budapesten. Ő Jiří Kylián, a cseh származású, világhírű koreográfus.

Agresszió és szenvedély

Jiří Kylián cseh koreográfus Mozart halálának 200. évfordulóján egy különleges balettel tisztelgett a nagy komponista előtt: hat nő, hat férfi és hat kard szerepel a Petite mort című alkotásban, amelyben kellékként fekete, barokk stílusú ruhák, bizarr krinolinok is megjelennek. 

Miközben a két Jirí Kylián-koreográfia Mozart rizsporos parókáinak, bohém és álszent királyi udvarainak hálószobáiba kalauzol, mindig a jelenről is szól. Csak így, ilyen távolságból könnyebb a máról beszélni. Mindkét darab egyszerre túlfűtötten eroitkus és gúnyolja is ezt az ösztönösséget, vetkőztet a szó szoros értelmében és lelkileg egyaránt, nem bántón, de mégis megmutatja, hogy élhetünk bármilyen kosztümben, alatta úgyis minden döntésben a szexualitásunkat követjük.

A Total Dance szereposztása és leírása itt olvasható.

Minden fotó: Csibi Szilvia, Nagy Attila, Pályi Zsófia