Márciusban ötvenen voltak, augusztusra tizenhatan maradtak. Most vasárnap kiválasztottak közülük egyet - még két helyért és a második, harmadik szereposztásért megy a harc. Azt, hogy ki az az egy, ők sem tudják. Billy Elliot casting, második felvonás.

 

Csak a prózából derül ki, ki milyen ember, hogy ki van a szerepek mögött. Mindent a balett dönt el, csak a rúd mellett látszik, hogy ki mire képes. Csodálatos a hangja, kár, hogy egy lépést sem tud tenni a színpadon. Éretlenek még. Tehetségesek. Mutálnak. Majd elmúlik. Egy év hosszú idő - belecsöppenni a zsűri munkájába egy castingon nagyjából olyan, mintha az ember önként egy zúgó - bár ártalmatlan - méhkasba dugná a fejét. Tizenhat kiskamasz vagy még épphogy a kiskamaszkorba lépő fiú maradt a Billy Elliot utolsó rostáján. De mikor derül ki végre, ki lesz az Igazi?

Három szerepre keresünk fiút, gondolnunk kell arra, hogy premier csak jövő júniusban, akinek a hangja most mutál, addigra nem biztos, hogy fog, aki most épp nem mutál, addigra lehet, hogy fog. Annál nagyobb bajba pedig nem kerülhetünk ezzel a darabbal, mintha nincsenek főszereplők - Szirtes Tamás, a Billy Elliot rendezője nagyjából így fogalmazta meg vasárnap reggel a célt a zsűri számára. A zsűriben pedig ott ültek azok a tanárok is, akik az elmúlt egy-másfél hónapban felkészítették a srácokat a castingra. 

Énekórák, színészmesterség, balettórák, sztepptánc és modern balett, koreo - a feladat szinte lehetetlennek látszik. Az első percben mindenki őrült tehetségesnek tűnik, de mindenki másban. Van, aki kedves, van, aki szórakoztató, van, akitől a legkeményebb szívű kritikus is elolvad, ha megszólal, van, akinek a teste balettra termett, olyan, mint Barisnyikové lehetett 8 évesen. Van, aki ügyes sztepptáncos, más, aki lenyűgöző memóriával játssza végig a koreót. 

Elképesztően nehéz lehet ebből a 16-ból kiválasztani azt a 6-8-at, akivel tovább dolgoznak, még így is sokan vannak, veti fel az újságíró a betanító tánctanárnak. Igen, 150-ből könnyebb lenne, mondja gyanútlanul Molnár Ferenc, aki nem is sejti, hogy épp az ellenkezőjére utaltam. Ahogy megy előre a délután, egyre nehezebb a produkciót látni, egyre közelebb kerülnek a gyerekek. 

A musical a legnehezebb  műfaj, itt nem jó, aki nem tud kiválóan énekelni, az sem, aki nem bájos vagy nem tud táncolni. Billynek szerethetőnek kell lennie és tehetségesnek a balettben is - Szirtes Tamás korábbi szavai a casting délutánján nyernek igazi értelmet. Az eredetileg kétnaposra tervezett koratavaszi szereplőválogatásra negyven-ötven jelentkező akadt, a darabot előkészítő stáb bejárta a vidéki művészeti iskolákat, majd kiválasztotta a tizenhat esélyest, akikkel minden területen egy-másfél hónapot dolgoztak az ország legnevesebb tanárai. Többek között Sárközi Gyula balettmester, aki a délután felénél odasétált Szirteshez, hogy azt mondja, két sráccal még szívesen foglalkozna, túl jók ahhoz, hogy elengedjék a kezüket.

Sárközi maga is Billyként kezdte: nagyon szerény körülmények között nevelkedett Budapest nyolcadik kerületében. Rengeteg munkával jutott el oda, hogy a Magyar Állami Operaház címzetes magántáncosa, szólistájta majd balettmestere lett. Ötszázszor táncolta Mefisztulész szerepét a Madách Színház híres Macskák előadásában, később pedig Seregi László mellett próbavezetője is lett a darabnak. Sárközi volt az, aki  - ha már a tehetségkutatóknál járunk - Medveczky Ilona szólóját is koreografálta a Csillag születikben, amikor a táncosnő 67 évesen visszatért a nagyérdelmű elé.

Minden a baletten múlik majd - ez már Tihanyi Ákos, a darab koreográfusának véleménye. A balett azért gyönyörű, mert a laikus is látja, hogy egy-egy mozdulat a helyén van-e, ott nincs mese, nincs mellébeszélés. Csak kétféle balett létezik: a jó meg a rossz. Nincs megalkuvás - kontráz rá a Madách Színház táncművész-koreográfusa, Molnár Ferenc, aki maga 18 évesen kezdett el balettezni, úgyhogy nem a mozdulatokat, hanem a fiúk fizikumát figyeli inkább. A balettben az adottságok nagyon fontosak, senki nem születik balettművésznek, de ha nem vagy alkalmas, ha nem olyan a felépítésed, hiába minden munka, sosem lehetsz az, mondja. Ezek szerint Misty Copeland erőfeszítései még nem írták át Európa térképét.

Bárki is a kiválasztott, elképesztően sokat kell még dolgoznia, hogy hiteles Billy legyen, nagy áldozatot követel majd ez a nyolc hónap tőle is, a családtól is . Csak legyen már vége, derüljön ki az eredmény - mondják a folyosón aggódó, reménykedő, izguló szülők. Mindenki büszke, mindenki fél, abban is megegyeznek, hogy megterhelő volt ez a néhány hónap is, mióta a casting és a felkészítés tart. Félteném a gyerekem lelkét, vetem fel egy édesanyának. Nem féltené, nagyon büszke lenne rá, tesz helyre gondolkodás nélkül. 

A verseny még tart - mert nem csak az egy maradhat.

Részlet a filmből.

A képeket a Magyar Állami Operaháznak köszönjük.