Néhány óra már csak az év utolsó percéig, az új év eljöveteléig. A legjobb pillanat, hogy megnézzük, mi történt az Operában az elmúlt 365 napban. Számokban persze nehéz visszaadni az élményeket, mégis megpróbáljuk.

 

Rengeteg szám

2016-ban 30 nagytermi és kamarabemutatót, 477 nagytermi előadást tartott két színházában a Magyar Állami Operaház, a kamaraelőadások száma is meghaladta a 60-at, az egyéb beavató programoké, túráké a 600-at. December végéig közel 560 ezer nézőt fogadtak, ami a tavalyi, nézőszámhoz képest további 9 százalékos növekedést mutat. A bérletvásárlók száma meghaladta a 32 ezret, további 8 százalékkal növelve a mérleget.

Rengeteg rendezvény

 2016-ban zajlott az intézmény negyedik tematikus szezonjának, a Shakespeare Évadnak második fele. A Shakespeare400+ Fesztiválon a brit szerző halálának 400. évfordulója alkalmából 17 különféle adaptációt tűztek műsorra. 16 nap alatt 31 előadást tartottak 3 helyszínen, rendkívül gazdag kínálattal; a shakespeare-i vonatkozású repertoárdarabok – A makrancos Kata, Falstaff, Macbeth, Otello, West Side Story – kitűzése mellett négy premiert és számos hangversenyszerű illetve kamaraelőadást is tartottak a shakespeare-i tematika jegyében. Az év kínálatának egyik súlypontja volt rögtön január végén a Lear magyarországi bemutatója. A német Aribert Reimann darabját a müncheni ősbemutatót rendező legendás alkotó, a francia Jean-Pierre Ponnelle munkája nyomán vitték színre, a szerző jelenlétében megtartott premierelőadás abszolút szakmai- és közönségsikert hozott.

Billy Elliot, a musical

A Magyar Állami Operaház történetének első saját rendezésű nyári sorozatában ugyancsak első alkalommal tőről metszett musicalt is műsorra tűzött. Az Elton John nevével fémjelzett alkotás Szirtes Tamás rendezésében, küldetése szerint a klasszikus balett műfaját hivatott népszerűsíteni. A Billy Elliot – a musical című produkciót összesen 80 ezer néző tekintette meg a két színházban.

És végre balett

A balett klasszikus darabjait interpretáló Magyar Nemzeti Balett 5 bemutatót tartott. A társulat repertoárja ismét a legkülönfélébb darabokkal bővült, amelyek által az együttes ismét sokoldalúságát bizonyította. A kortárs tánc remekei közül színre vitték Kylián Sarabande és Falling Angels című alkotásait, de 2016-ban mutatták be a felújító koreográfus, Sir Peter Wright közvetlen közreműködésével a Csipkerózsika című nagy Petipa-klasszikust is, valamint az új évad sikerét, a Don Quijotét, amelyet a világhírű Michael Messerer vitt színre.

Solymosi Tamás balettigazgató a márciusban megrendezett II. Nagy Iván Balettgálára ismét Budapestre invitálta a nemzetközi balettélet sztárjait – a vendégművészek között a Magyar Nemzeti Balett szólistái mellett fellépett az Angol Nemzeti Balett, a londoni Royal Ballet, a Mihajlovszkij Balett és a Norvég Nemzeti Balett öt szólótáncosa.

És '56

Az ’56-os emlékévben az őszt a forradalom és szabadságharc tiszteletének szentelte az Opera. 13 különböző programmal, köztük 3 ősbemutatóval, musicallel, hangversenyekkel és képzőművészeti kiállításokkal készültek a 60. évforduló méltó megünneplésére. Az Erkel Színház és az Andrássy úti nagyszínpad mellett játszóhellyé alakult az Opera trapézpincéje is, ahol a Kádár utolsó beszéde című előadást láthatta a közönség. Az Opera zenekara és szólistái mindemellett nagy sikerű koncertet adtak a New Yorkban, az ENSZ-székház Közgyűlési termében éppúgy, mint a kassai színházban. A 37 emlékévi Opera-programot több mint 30 ezren látták.

Az összesen 257 gyermekelőadás mellett a vidéki felnőtt közönséget is igyekezett kiszolgálni az Opera: 7 Gördülő Opera-előadáson játszották a Figaro 2.0 előadást az ország vidéki kőszínházaiban. Az intézmény 6 CD és DVD mellett megjelentetett két könyvet is, és nagy ütemben folyik tovább az Opera DigiTár program is, a Ház múltjának nyilvános keresésre optimalizált digitalizációja.

A jövő

Másfél év múlva az európai ligában játszó Magyar Állami Operaház korszerűsített Ybl-palotájával, Eiffel Műhelyházával, újranyitott Erkel Színházával és a 2002-es támogatás 2018-as reálértékén az európai élvonalat nemcsak elérheti, de meg is tarthatja - ígéri az intézmény vezetése.  Szóval van miért figyelemmel kísérni az Operát a következő évben is.